Meny
05.05.2015 11:02 - oppdatert 05.05.2015 11:08 Løype HalvBirken sykkel

Løypekart og løypeprofiler

Løypebeskrivelse
Løypa er på 41 km med start på parkeringsplassen ved Pellestova (ca.to mil nord for Lillehammer) 970 m.o.h., i vakre Øyerfjellet like ved Hafjell Alpinsenter.

Pellestova (start)- Elgåsen
De første 6 km sykler du på nordsiden av Reinsvannet tett inn under Reinsfjellet på jevn og flott grusvei. Når du kommer til Ytre Reina har du et flott skue utover Mellsjøen, Kroksjøen, og mot Sjusjøen i det fjerne. Ned fra Ytre Reina er det asfalt til man kommer til utløpet av Mellsjøen. Derfra og til Elgåsen sykler du på småkupert grusvei langs Mellsjøen, det vakreste område på hele turen. Før du kommer til Elgåsen og inn på traseen til Birkebeinerrittet, møter du den bratteste og lengste bakken i hele traseen. Den er ikke lengre og brattere enn at du klarer det helt fint!

Elgåsen - Storåsen
Fra matstasjonen på Elgåsen til Storåsen er det litt opp og ned på grusvei og når du kommer til Storåsen er du på samme høyde som ved start, 970 m.o.h. Ned fra Storåsen og forbi Sjusjøen går det unna på asfalt. Her er det viktig å være årvåken, hold deg på høyre side av veien.

Storåsen - Håkons Hall (målgang)

Justert trasè fra Storåsen til Avskåkelia, ca 3 kortere
Etter passering på Storåsen starter ny, justert trasè fra Sjusjøen langrennsarena. Herfra følger løypa Birkebeinerrennets trasè gjennom undergangen. Den er gruset opp til kjerreveistandard. Løypa går over myr og slakt nedover til Nybu. Herfra vil det være 1 km hvor hastigheten vil være høy. Vis hensyn til medsyklister. Videre går løypa inn Svartbekkvegen og du sykler ca 700 meter før du kommer inn på gammel trasè.

Etter ca 3 km går løypa bratt ned mot skarp sving (180 grader) til høyre ved Avskåkålia og ut på Sjøsetervegen. Sjøsetervegen inn mot skistadion har asfaltdekke og her går det fort. Vær oppmerksom på at vegen er dårlig vedlikeholdt og har stygge hull og kuler som kommer brått på og som ikke forventes på vei med fast dekke.

Løypa inn på Birkebeineren Skistadion og videre på grusvei til Kroken. Deretter på fast dekke bratt ned bakkene med skarpe svinger til avkjøringen til toppen av Ballettbakken. Løypa ned ballettbakken er lang og bratt med grusdekke. For de som ikke ønsker å utfordre Ballettbakken, lager vi en liten omkjøringsvei for å unngå denne. Denne vil være godt merket, og bringe deg inn på traseen igjen litt lenger nede. Du kjører videre på grus rundt hoppanlegget og ned sti i Gamle Nordseterveg til målgang ved Håkons Hall (290 moh). 41 km er tilbakelagt og du har gjennomført HalvBirken sykkel.