Meny
19.08.2016 12:06 - oppdatert 19.08.2016 12:15 Løype UltraBirken 2016

Neste års løype blir offentliggjort mandag 21. august 2017

Løypebeskrivelse

Etter starten på Pellestova bære det avgårde på raske grusveier innover mot Øyerfjellet. Du passerer Hita sæter og suser videre til Lie-Hornsjøvegen. Der jages du ut i ei lita sløyfe i retning Hornsjøen, før du er tilbake i krysset og gir deg i kast med bakkene opp mot Sjøsætra. Herfra ser du lengre enn langt mens du triller inn på dagens første stiparti. Det tar deg ned til Lienden og videre til Lie-Hornsjøvegen igjen, som du følger til Steinmyrhaugen og matstasjon. Så bærer det over mot Rognhaugen. Her går det raskt unna; først på grus, så på kjerreveglignende underlag.

Fra Rognhaugen og til høyre på grus et stykke forbi Gullbringa, før du brekker inn til høyre på en særdeles fartsfylt sti forbi Hemhaugen. Den ender på grusen igjen, og der skal du brått venstre og opp de tunge bakkene mot Brennlia. Hold høyre på toppen og tråkk på opp neste kneik og følg på i godt tempo over mot Åstdalsætra; småkupert og muntert, dessuten kan du få mat der. Grus til Akksjøsætra og inn høyre på fin og effektiv sti helt ned til Djupen og Nedre Åstavatnet. Så grus et stykke, forbi Djupslia, her er det ny matservering.

Over demningen i enden av Djupen og på herlig, lettsyklet sti over til Brettdalen. Grusvei opp til Kjeiken, der du også kan få fylt flasker og noe å bite i. Rett inn på sti, bratt start og så er det bare flyt og moro forbi Vedemslia og over til Kloppmyrbakken. Grus videre forbi Svartåsen til Rognhaugen, så på kjente stier og veier over til Steinmyrhaugen og ny servering. Derfra suser du over mot Hafjell og Mosætra, brekker brått til venstre og tar turen langs Moksjølia og over kloppene og opp til Hita sæter.

Nå kommer stifestens høydepunkt: du skal til topps på Hitfjell og så rulle energisk videre ned til Indre Reina og serveringen der; reinspikka underholdning av ypperste klasse. Så dunker du langs grusveien forbi Kruggerud og får med deg UltraBirkens mest omtalte ås, Svartåsen, før du svett og siklende jager ned mot Snultra og videre på forførerisk sti over mot Nordre Aksjøen, der du endelig blir en del av den store Birkebeinerfamilien og grusmoroa deres. Mat og drikke på Elgåsen og på skistadion på Sjusjøen. Du henger fortsatt med de andre og følger den samme, men stedvis nye, traseen helt ned til Sjøsæterlia. Her må du være påpasselig og huske på at du skal ta av til venstre og forbi Myggbukta og Mesnasaga og over til Kanalen. Der møter du dine venner fra FredagsBirken igjen og slår muntert følge med dem til mål.

Dæven, tenker du, var det alt? Skal si det gikk raskt og radig i år. FlytBirken er herved en realitet.

- God tur, drikk og spis nok underveis og si noe hyggelig til dine medsyklister. Dere trenger hverandre, ikke minst på grusen.