Meny
Tilbake
23.04.2013 09:55 - oppdatert 23.04.2013 09:58 Løype UngdomsBirken sykkel

Løypelengde
Lengden på løypa for klassene 12-14 år er 16 km. Lengden på løypa for 15-16 årsklassen ble ca en km lengre i 2016 etter ønske fra deltagerne.

Løypebeskrivelse
Start og mål er på Birkebeineren Skistadion. Løypa går sørover langs Sjøsetervegen. Dette er den samme løypa som Birkebeinerrittet lørdag men i motsatt retning. Her går løypa på mindre god asfalt og grus. Sjøsetervegen vil være sperret for trafikk i begge retninger.

Etter 5 km, ved løypas høyeste punkt 589 moh, tar løypa av til høyre. Løypa følger Birkebeinerløypa frem til Sagmyra. Her går løypa til venstre inn i Ingalåmi-løypa mot Mesnasaga. Fra Sagmyra til Mesnasaga er det ca 1,5 km på grus og sti. Drikkestasjon er på Mesnasaga ca halvveis i rittet.

Videre går løypa i vekslende terreng mellom grusvei og sti. Etter ca 5,5 km går løypa til høyre inn i lysløypa og ender opp i VIP vegen. I VIP vegen er det et parti på ca 150 m som er åpen for trafikk. Løypevakter er til stede og stanser de få bilene som vil passere her, slik atsyklistene sykler uhindret i dette partiet.

Inn mot Birkebeineren skistadion, tar løypa til høyre og følger lysløypa til Birkebeineren Skistadion. Løypa er 16 km.

Ny trasè for klassene J/G 15-16 år
Etter 900 m før du kommer til Sjøseterveien, deles traseene for J/G 15-16 år. Her sykler du på ny trasè i 2 km før du kommer inn på opprinnelig trasè.  Du sykler over skibrua over Sjøseterveien og inn i skiløypenettet. Stien har fast underlag, men er noe ujevn. Den nye traseen er noe kupert, men har ingen bratte stigninger som vil skape kø, ei heller at du må gå av sykkelen.

Den totale lengden for klassene J/G 15-16 år vil bli ca 1 km lengre enn de øvrige klassene, ca 17 km.

Ikke prøvesykling fredag og lørdag
Det er ikke mulig å prøvesykle løypa 26. og 27. august da første del av traseen går i motsatt retning av FredagsBirken og Birkebeinerrittet.