Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Team Skinstad Foto: Birken 30.01.2018 08:00 - oppdatert 30.01.2018 19:12

Skirenn - verdens beste trening

Vi er godt i gang med 2018, ett år som til manges glede startet med at store deler av landet var kledd i hvitt.

De aller fleste langrennsinteresserte har allerede gått mange mil på ski, og enkelte har kanskje hatt startnummeret på brystet også. Det er nettopp startnummer, eller rettere sagt skirenn, vi i Team Sport 1 Skinstad ønsker å fokusere på i denne artikkelen.

Vi har tidligere skrevet om å sette seg mål. For de aller fleste er målet man setter seg helt nødvendig for å gjennomføre (trenings)jobben som kreves. Den enkleste treningsfilosofien som finnes, er at man skal trene på det man vil bli god på. Det enkle er faktisk ofte det beste. Med Birkebeinerrennet og andre større turrenn som et naturlig treningsmål for mange, mener vi skirenn er den beste treningen som finnes og at dette er nyttige delmål på veien mot hovedmålet.

Med skiføre i store deler av landet, vil mange kunne velge og vrake i ulike skirenn, enten det er lysløyperenn, tradisjonelle skirenn eller korte og lange turrenn. Å delta i disse er den beste treningen som finnes. Vår oppfordring til dere som leser dette er derfor å få på seg startnummeret med jevne mellomrom. La de mindre rennene være delmål mot veien på hovedmålet.

Å gå skirenn er ikke farlig. Det skal i hvert fall ikke være det, og det å delta i flere konkurranser enn du har gjort tidligere kan være med på å ufarliggjøre det hele. For mange er det kanskje forbundet med noe negativt å ha på seg startnummer. Slik bør det ikke være, for vi holder jo tross alt på med dette fordi vi synes det er moro. Å få positive opplevelser i mindre viktige skirenn, konkurranser du bare er med på for moro skyld, kan være nøkkelen til å gjøre selve hovedmålet til en like morsom opplevelse.

De beste langrennsløperne deltar gjerne på konkurranser gjennom hele året, både sommer og vinter. Det snakkes ofte om nyttig konkurransetrening, eller gjennomkjøringer. Å få disse gjennomkjøringene kan være viktig om man ønsker å lykkes de dagene det er aller mest moro om ting funker. I skirenn får du en unik mulighet til å teste kroppen.

Du får også muligheten til å teste godskia, finne ut når de funker best og bli bedre kjent med hvordan de skal smøres. Du vil erfare hva som funker best når det kommer til ernæring før, under og etter konkurranser, og du finner ut hvordan kroppen responderer på stress. Det skjer nemlig noe med de fleste når man får på seg et startnummer. Du har en litt urolig følelse i magen og du må alltid tisse en ekstra gang før start. Det er aldri så lange dokøer som før Birkebeinerrennet. Å gjenskape denne følelsen i forkant av hovedmålet kan bidra til at alt kjennes mer normalt når du endelig står på startstreken.

load articles
Generalsponsor:
Webkamera
Webkamera