Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Lina Aarrestad Lia Foto: Redcord 29.03.2017 08:56 - oppdatert 29.03.2017 09:03

Vil du sykle raskere?

Slyngetrening kan bidra til nettopp å bedre prestasjon og samtidig forebygge skader.

Lærer du deg å bruke slyngene riktig for optimal aktivering av muskulaturen, så bedrer du kraftoverføring i tråkket. Vinteren er en ypperlig tid for å legge et smart grunnlag foran sykkelsesongen.

Slyngetrening for syklister
Reidar Borgersen (36) er tidligere syklist, og nå en del av trenerteamet til Team Joker Byggtorget. Han benyttet Redcord som aktiv syklist, og gjør det fremdeles. For å holde seg skadefri og sørge for en optimal kraftoverføring har han og andre syklister et stort fokus på trening av kjernemuskulaturen. Slynger er et perfekt verktøy for å styrke den muskulaturen og samtidig få jobbet med sykkelspesifikke muskler. Ideelt hvis du vil være en smart syklist.

Da Reidar startet med slyngetreningen kom det flere positive endringer. «Etter noen uker med trening opplevde han å tåle økt treningsmengde. Han kunne øke belastningen (watt) på intervalltreningen uten å få knesmerter eller andre belastningsplager. Ryggplagene han hadde tidligere slapp også taket. - Jeg har fortsatt med treningen etter jeg la opp, og kjenner at jeg har mer balanse i kroppen, kan sitte roligere og mindre anspent på sykkelen, forteller Reidar Borgersen.

Testing på Redcord Clinic
Reidar var på testing. Her fikk han kartlagt hvor han hadde sine styrker, og samtidig hvor det var potensiale for å bli bedre på sykkelen. - Jeg gikk gjennom forskjellige tester i slyngene for å se på muskelsamspillet. Oppvekkeren for meg, som har jobbet mye med basistrening, var at det fortsatt var lett å aktivere feil muskler. Det vil si at jeg kompenserte slik at jeg ikke fikk det utbyttet jeg ønsket av treningen. Jeg endte da opp med å bli veldig sterk i enkelte muskler, og svak i andre».

Øvelser med kvalitet
På bakgrunn av testingen fikk han utarbeidet et individuelt treningsprogram for å jobbe med å få aktivert sitt potensiale. Han opplevde at selve bruken av slyngene er viktig for å få fullt utbytte av treningen. - Spesifikke instruksjoner med riktig dosering var viktig for at jeg skulle utføre øvelsene riktig. I slyngetrening er denne bevisstgjøringen viktig; først å gjøre øvelsene så lette at du klarer å aktivere riktige muskler. Deretter øke belastningen når en har oppnådd god nok kontroll.

Se øvelsene

Bli med Birken/redcord på kurs

 

load articles
Webkamera
Webkamera