Aktuelt

Drikk FØR du blir tørst

Maxim løpet Profilering Kroken (002)

Når temperaturen stiger i været, er det ekstra viktig å være nøye med drikke og ernæring.

- Vær og temperatur har innvirkning på væskebehovet. Å være best mulig hydrert gjennom hele løpeturen er viktig, og vil bidra til at man føler seg vel og kan yte sitt beste. Studier har vist at løpere som mister så lite som 2 % av kroppsvekten gjennom svette får et dropp i blodvolum. Dette kan medvirke til muskelkramper, trøtthet og svimmelhet. Inntak av sportsdrikke vil gi deg væske, karbohydrater og salter som hjelper deg å holde væskebalansen og energien oppe under løpet, forklarer Tonje Dominguez ernæringsfysiolog i Orkla Health.

Hun påpeker også at det er svært store individuelle forskjeller på hvor mye man svetter og hvor stort tap man dermed har av mineraler per desiliter svette.

- Det viktigste er at man unngår den «duppen», der man merker at man har drukket for lite. Da er det fort for sent. Drikker du før du blir tørst, så holder man seg stabilt opp, men også dette må man trene på, sier hun.

Mange kommer til å ta seg ut helt ut på lørdag – og da er det spesielt viktig å få i seg nok drikke og næring underveis. Huskeregelen er: Drikk før du blir tørst!

Vi råder dere til å innta sportsdrikke på alle stasjoner. Sportsdrikke inneholder viktige salter som opprettholder væskebalansen i kroppen slik at du kan løpe fortere og holde ut lengre. Vi har selvfølgelig med oss masse sportsdrikke til Sport1 sin salgsmesse, og håper du følger rådet samt ønsker deg lykke til!

Hilsen Maxim

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen