Aktuelt

Sykkelkross

Cyclekross

Få mer ut av syklingen

Kombinerer du ulike grener, slik som landevei, terreng og kross, får du det beste fra alle og enda bedre treningsutbytte fra tid

Tekst: Ingeborg Scheve

Birken tok en prat med Truls Haugseth, tidligere terrengproff blant annet med laget til Rune Høydahl fram til 2008 og etterpå med Merida til sesongen 2011-12, for å få oversikten i jungelen av sykkeltyper, og tips om de beste Birken-øktene på de ulike sykkeltypene. Selv om Haugseth har lagt proffkarrieren på hylla, er han fortsatt på hjul hele året og hevder helt i norgestoppen i sin aldersklasse både på terreng, landevei og sykkelkross. Terrengsykkelen er selvsagt birkebeinernes viktigste verktøy, men det finnes en rekke andre sykkeltyper som også har sine fordeler. Haugseth tar for seg de viktigste typene utenom terrengsykler. Nederst i saken finner du også noen tips om terrengsykler og gode Birken-økter på disse.

Landeveisracer
Kjennetegn: bukkestyre, lettvektskomponenter og ramme, aerodynamisk sittestilling, hjulstørrelse 700c (28 tommer) med dekkbredde fra 23mm til 28mm, der 25mm er mest brukt. Landeveissykkelen er nesten et must for seriøse birkebeinere.

– Landeveissykkelen har et kjempebredt bruksområde, bidrar til variasjon, og er et viktig treningsverktøy også for terrengsyklister, da særlig når det gjelder mengdetreningen. Det er klart du kan kjøre all birken-treningen på terrengsykkelen, men du skal være hard i nøtta for å fikse de mengdene som skal til på en terrengsykkel, sier Haugseth. Han elsker å de lange, spektakulære turene i variert terreng, med svinger og utsikt og skiltspurter.

– Det er også noe med den fartsfølelsen du får med sykle på en landeveisracer, og den friheten den gir. Du kommer så langt med en racer, mye lenger enn med terrengsykkelen, sier han.

Birken-økta på landeveisracer: Er en ypperlig måte å trene langkjøring med, både alene og med venner. Rolige langturer fra drøyt to timer opp til seks timer på setet for de mest ivrige. Husk at på disse øktene er det viktig at pulsen holdes i sone 1, kanskje opp i sone 2. Det er veldig fint å trene sammen med andre på landeveissykkel for å lære seg fordelen med å kunne ligge på hjul.

Sykkelkross (CX) sykkel
Kjennetegn: Bukkestyre, skivebremser, hjulstørrelse på 700c (28 tommer) og dekkbredde på 33mm er UCI-standard, landeveisutseende men geometri som gir mer oppreist sittestilling, og vekt omtrent som en landeveisracer. Sykkelen er bygget for konkurranseformen sykkelkross som består av en komprimert rundbane med ulike underlag som gress, sand, asfalt, grus og terreng, så vel som ulike tekniske hindre slik som trestokker, trapper, løpebakker og sandgroper, og gjerne ispedd litt sti. Konkurransesesongen i Norge er fra september til november, og eget NM siden 2014.

– Kross-sykkelen likner på en landeveisracer i det at den har bukkestyre, men har litt annerledes geometri, slik at du får en mer oppreist sittestilling. Dette er kanskje den aller mest allsidige av de ulike sykkeltypene, og et godt treningsverktøy enten det er Birken, rundbane eller landevei som er hovedfokus ellers i året, sier Haugseth, som selv bruker sin kross-sykkel flittig.

– Med kross-sykkelen kan du utfordre deg sjøl både på ulike typer underlag og teknikk. Bruker du kross-sykkelen mye på grus, så vil du ha fordel av det at du har syklet mye på grus i høy fart med smale dekk når du kommer til Birken og sykler på en rittoppsatt terrengsykkel, sier han. Kross-sykkelen kan du også bruke som landeveissykkel med smale slicks-dekk på 28mm, eller du kan legge om til brede grus-dekk på 40 til 45m og bruke den som en gravel (grus-) sykkel. Mange bruker også kross-sykkelen som jobb- og transportsykkel. Den kan lett utstyres med skjermer og piggdekk, slik at den egner seg til vinterbruk og til grisete føre. – Men hvis du sykler i veldig høy fart på landevei vil du nok merke at du går tom for gir ganske fort, og en mer oppreist sittestilling kan gi større belastning på knærne på veldig lange turer og treningsøkter. Og selv om jeg ofte sykler i skogen med min kross-sykkel så kan ikke en sykkel med bukkestyre og helt uten demping måle seg med en fulldempet stisykkel i det hele tatt.

Birken-økta på kross-sykkel:
En typisk Birken-økt på en kross-sykkel vil være en form for intervalløkt med mye fart og moro langs grus-stier og smale veier. Inn mot Birken kan det være bra å trene på såkalte steady-state økter hvor man holder pulsen oppe rundt 80-85 prosent av maks over lengre tid og uten pauser.

Gravel sykkelen – den nye grussykkelen
Kjennetegn: Bukkestyre, plass til bagasje, skjermer, piggdekk, mindre vektfokus og mer komfortorientert. Ikke egnet til konkurranse. Dette er en sykkeltype som har dukket opp de siste åra, men som egentlig er en videreutvikling av den klassiske norske birken-sykkelen mener Haugseth. – Strengt tatt er en god gammel udempet terrengsykkel med flatt styre og stiv gaffel nesten lik en gravel sykkel. Men gravel-sykkelen har bukkestyre, så slik sett likner den mer på en kross-sykkel med bredere dekk og litt slakkere vinkler i rammegeometrien, som gjør den mer komfortabel. Den kan utstyres med bagasjebærere, enten gaffelmonterte eller bakmonterte, og markedsføres også hardt som en ekspedisjons- og eventyrsykkel, sier Haugseth, og plasserer den i andre enden av spekteret fra den konkurransebyggede kross-sykkelen.

– Gravelsykkelen er en morosykkel som passer veldig bra til lange turer i marka eller langs kyststier, men den er etter min mening litt treg for landevei. Dette er nok en enda mer allsidig sykkel enn kross-sykkelen, men er ikke noen utpreget konkurransesykkel. Ettersom den har bukkestyre, er det ikke en sykkel du kan bruke i Birken, og vil derfor måtte bli en ekstrasykkel for birkebeinere, poengterer Haugseth.

Birken-økta på gravel-sykkel: En typisk Birken-økt på en gravel-sykkel vil være som med kross-sykkelen: en form for intervalløkt med mye fart og moro langs grus-stier og smale veier. Inn mot Birken kan det være bra å trene på såkalte steady-state økter hvor man holder pulsen oppe rundt 80-85 prosent av maks over lengre tid og uten pauser.

Hybridsykkelen
Kjennetegn: Mosjons-, transport- og bysykkel med rett styre, justerbart stem, skivebremser, 700c (28 tommer) hjul og dekk som er litt bredere enn racer men ikke så brede som terrengsykkelen. Kan leveres med eller uten dempegaffel og kan lett settes opp med skjermer, bagasjebærer og annet tilleggsutstyr. Sett også gjerne på skvettlapper foran og bak, så tar du vare på kompisen din som ligger på hjul gjennom vinteren i regn, slaps og saltlake

– Dette er nok en litt nedadgående kategori for birkebeinere nå som det er kommet så mye innenfor kross og gravel. Men da jeg syklet på Team Høydahl fikk vi alle en hybrid som vi utstyrte med heldekkende skjermer og skvettlapper og piggdekk og brukte som treningssykkel om vinteren. I kaldt vær syklet vi opp til et par timer på disse, men etter hvert som det ble varmere syklet vi opp til fire-fem timers turer også. For oss var dette rent arbeidsverktøy, men mange bruker dem nok også som jobb- eller bysykkel, sier Haugseth.

Birken-økta på hybridsykkel: Det er veldig tungt å kjøre intervaller med denne typen sykkel, så den egner seg best til rolige langturer, gjerne i følge med gode treningskompiser. Derimot er dette en glimrende pendler-/jobbsykkel eller en vintertreningssykkel.

Til slutt Terrengsykkel Birken-økta på terrengsykkel: Relevant trening på terrengsykkelen er både langkjøring opp til tre-fire timer og intervalløkter Disse øktene bør du fortrinnsvis gjennomføre på din Birken-sykkel. Lær deg ditt oppsett på denne, enten du velger å kjøre med stiv gaffel eller bruke en fulldemper. Tren på det du skal bli god på: Skal du sykle Birken, er det viktig å lære seg å ha kontroll i felt, kontroll i utforbakker, å ligge på hjul og å lære seg hvor hardt du klarer å kjøre over hvor lang tid. Er det UltraBirken som står for tur, bør du i tillegg ha stort fokus på teknikk trening fra stisykling samt trene på distansen du skal kjøre. Relevant trening på terrengsykkelen er både langkjøring opp til tre-fire timer og intervalløkter.

Du får det du betaler for. Hvor mye bør en legge ned for å få en sykkel som duger? – Du får det du betaler for, men fra 10 000 kroner og oppover er det veldig mye bra å få tak i. Prøv forskjellige sykler fra forskjellige merker, da de vil ha litt ulik geometri selv i tilsynelatende samme størrelse. Det viktigste er å finne en sykkel som passer deg og dine behov, sier Haugseth. Han anbefaler også å investere litt i tilleggsutstyret. – Ikke svi av hele budsjettet på sykkelen. Bruk litt penger på en god bukse, en hjelm som er lett og god og passer din hodeform, sko og hansker. Dette er utstyr du bruker hver gang du sykler, så det er viktig at det sitter godt, sier Haugseth avslutningsvis.

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen