Aktuelt
START DAMER ELITE

Fra start til mål med Marthe Katrine

Marthe Katrine Myhre har løpt Birkebeinerløpet 13 ganger med 11 klasseseire og to andreplasser som resultat.

Tekst: Marthe Katrine Myhre

FRA START OPP TIL FINNSVEEN, VIDERE TIL MESNASAGA
Starten foregår på Birkebeineren Skistadion på Lillehammer. Fra start og frem til den første matstasjonen, som er i veien opp til Finsveen, løper du i langrennsløypene fra OL-94. Her er underlaget varierende, fra sti med forskjellig underlag til grasbelagt bred skitrasé.

Denne delen av traseen har noen bratte motbakker og utfordrende utforbakker. Første del av løypa er tøff. Det er flere bratte bakker både opp og ned. Det er viktig å huske at løypa er 21 kilometer, og løpe med hodet. Ikke løp deg helt stiv allerede her. Det går gradvis oppover med innslag av små oppover- og nedoverbakker som det lett å løpe seg ”ut av løpet på”. Hold derfor tunga rett i munnen, og ikke åpne for hardt.

Drikk allerede fra første matstasjon, selv om du ikke er tørst. Litt energi gjør at totalopplevelsen kan bli ganske mye bedre. Traseen fortsetter i OL-løypene frem til Birkebeinerløypa. Etter ei lita sløyfe mot Nevla kommer du tilbake til Birkebeinerløypa som følges over Sjøseterveien og ned til Sagmyra. Hele denne strekningen har gress som underlag.

Fra Sagamyra løper du inn på Ingalåmi-traseen frem til Myggbukta. Denne delen av løpstraseen er fin å løpe på og underlaget er grus. Fra Myggbukta til matstasjon på Mesnasaga er det skogsbilvei i omlag en kilometer. Jevn fart og god flyt bør være fokus i dette partiet. Korte, raske steg oppover og la beina rulle mest mulig nedover. Motivasjonen kan være at ”toppen” av løypa er etter ni kilometer. Etter topp-punktet er det lettere å skape fart og hente sekunder om du har holdt igjen i starten.

MESNASAGA TIL KROKEN
Etter matstasjonen på Mesnasaga løper du på nytt inn i Ingalåmi-traseen til du har passert brua over Mesnaelva. Her er det fast underlag. Etter å ha passert Mesnaelva kommer du inn på Vårsætervegen, som er en ganske flat skogsbilveg med gras på begge sider og i midten.

Slutten av dette partiet ble endret til løpet i 2016 og inneholdt noe våt, kronglete sti. Her var det vanskelig å komme forbi løpere du eventuelt tar igjen. Denne følges frem til Kroken. Toppen av løypa er tilbakelagt og det gjenstår mye nedover og forholdsvis lettløpte kilometer. Samtidig er du ikke halvveis, så det er lurt å disponere farten og holde fokus her og nå i denne delen av løypa. Disse kilometerne er ofte avgjørende i forhold til slutt-tida. Om du har åpnet litt for hardt, får du igjen det i denne delen. Fokus på flyt og fart. Prøv å få kilometerne så billig som mulig.

KROKEN TIL MÅL HÅKONS HALL
Fra siste matstasjon og til mål ved Håkons Hall er det omtrent seks kilometer. Etter noen kilometer med nedoverbakke i delvis steinete sti, kommer du inn på Maihaugløypa som følges til du kommer inn i lysløypa rett i bakkant av Maihaugen. Her det halvannen kilometer med enkelte bratte bakker. Lysløypa, som er flat og lett å løpe, følges frem til toppen av Kleivbakken. På denne strekningen krysser traseen to lokalveier i Nybu.

Fra toppen av Kleivbakken går løypa på skrå ned bakken og en liten runde i bunn av bakken før målgang ved Håkons Hall etter 21 kilometer. Den siste delen er litt mer teknisk med både steiner og små bratte bakker. Hold fokus og blikket rettet framover. Det er viktig å prøve å la beina gå så raskt som mulig nedover. Begynner du å holde igjen og blir ”redd” er det raskere å tråkke feil og sparke borti hindringer.

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen