Aktuelt

Frem med rulleskiene

halvebildet

Det er på høsten de fleste mosjonsløperne begynner å tenke på rulleski og trening mot vinteren.

Tekst: Team Sport 1 Skinstad  Foto: Swenor

Da er tiden inne for Team Sport 1 Skinstads rulleskitips!

Rulleski blir stadig mer populær trening for store og små langrennselskere. I samarbeid med Trygg Trafikk, Statens Vegvesen og Norges Skiskytterforbund, har Norges Skiforbund derfor utarbeidet noen rulleskivettregler, som alle anbefales å sjekke ut før de legger ut på rulleskitrening.

I denne artikkelen kommer vi til å ha mest fokus på hvordan du kan få best mulig treningsutbytte og hvilke tekniske arbeidsoppgaver folk skal tenke på når de er ute på rulleski. Sikkerhet og hensyn til andre trafikanter veier naturligvis tyngre enn treningsutbyttet, men der lar vi rulleskivettreglene tale for seg selv.

Rulleskiløypene har, i våre øyne, en lei tendens til å bli bygget for å imøtekomme behovene til satsende utøvere alene, til tross for at det er nettopp disse som behersker å trene langs landeveien. Tilbake står barn og mosjonsløpere, som tvinges ut på gangveier, parkeringsplasser og, i altfor mange tilfeller, trafikkerte veier. Ute i trafikken har øktene lett for å bli nettopp det - lette, og det er stort sett overkroppen som får kjørt seg.

Staketrening er vel og bra, men mange ønsker likevel å bruke hele kroppen når de er ute på (rulle)ski. Samtidig ønsker de ikke å kjøre ned igjen samme vei som de gikk opp. Vår anbefalte løsning på denne utfordringen, er å gå sammen med en eller flere venner og kjøre to biler til toppen av bakken, og én ned til bunnen igjen, der økta starter. Har du ikke tid eller mulighet til dette, anbefales det å bruke veier der det går buss, og «time» økta slik at du kan ta bussen ned igjen.

Det er mange meninger om rulleskihjul, og det virker som at tyngst mulig er best mulig. I våre øyne er det mange som velger for trege hjul. Ja, rulleski går fort når de beste legger av gårde i full fart, men i lav fart opplever vi imidlertid at rulleski går forholdsvis tungt. Vårt tips til mosjonsløpere og yngre utøvere, er å holde seg til 1er-hjul i skøyting og 2er-hjul i klassisk. Da får du jobbet bra med teknikken og du får større skiglede.

Når det gjelder det tekniske, ser vi i Team Sport 1 Skinstad én stor utfordring og én stor fordel med å trene på rulleski. Den store utfordringen er at man på rulleski får feste uansett, selv om frasparket er sent og tyngdeoverføringen aldri så dårlig. Her har mange lett for å gå i fella. Nøkkelen til god tyngdeoverføring er å tørre å stå på ett bein om gangen i frasparkteknikkene, samtidig som man må passe på at bakhjulet får god klaring til underlaget når man sparker fra.

Den store fordelen med rulleski og teknikkjobbing, er at man er avhengig av å løfte piggene fra underlaget i begynnelsen av stavtaket. Dette er den eneste måten å få feste med stavene på, da det ikke nytter å «draaa» seg fremover, som mange gjør på vinterstid. Å løfte piggene fra asfalten kan sammenlignes med å løfte en hammer opp fra en spiker. Du dytter ikke spikeren ned i planken, og du drar deg heller ikke fremover på stavene. Her er hard asfalt den beste teknikktreneren du kan få. Mens du må legge igjen dårlig tyngdeoverføring i boden sammen med rulleskiene, kan du trygt ta med deg denne gode vanen over å vinterføre.

Finn frem rulleskiene og, viktigst av alt, kos dere!

Rulleskivettreglene
1. For å trene i trafikken må du beherske rulleski godt. Dette gjelder særlig bremsing og vending.
2. All opplæring og undervisning må skje på steder uten biltrafikk.
3. Barn under 15 år bør ikke gå på rulleski på trafikkerte veier.
4. Ved bruk av veibanen går du i hovedsak på høyre side av veien.
5. Tren kun på steder hvor du er godt kjent. Unngå stor trafikk, farlige utforkjøringer, svinger og veikryss.
6. Gi tydelige signaler til andre trafikanter og gjør deg forstått i trafikken.
7. Kle deg synlig og bruk alltid refleks. Treningen bør foregå i dagslys.
8. Bruk alltid sykkelhjelm. Glem heller ikke briller som beskytter øynene.
9. Unngå musikk på ørene for å ha fullt fokus i trafikken.

Rulleskivettreglene er utarbeidet av Statens vegvesen, Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund og Trygg Trafikk

Annonse
Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen