Aktuelt

Harde treningsøkter er effektivt

IMG_7775

Åge, Petter og Mårten Skinstad gir deg sine favorittøkter.

Tekst og foto: Team Sport 1 Skinstad

En forutsetning for at kroppen skal utvikle seg er at man utfordrer den, og hardøkter er de beste utfordringene som finnes.

Våre favoritter - for både mosjonisten, sprinteren og allrounderen!

Mosjonisten (Åge)
Selv om han på ingen måte satser lenger, liker Åge å holde seg i god form. De siste årene har det blitt tre-fire større skirenn per sesong, i tillegg til lokale lysløyperenn og veteranmesterskapet i Lensbygda Sportsklubb.

- For meg er det tiden som er den største begrensningen, og da handler det om å ta i litt ordentlig hver eneste gang jeg trener. Én av mine to favorittøkter er halvharde ski- og rulleskiturer. Selv om jeg gjerne skulle gått lenger blir det gjerne 1 - 1,5 time på disse turene, og da ligger jeg som regel i sone 2 og sone 3 (75-85 prosent av makspuls). Jeg går med andre ord så fort jeg klarer uten å stivne, forteller Åge.

Åges andre favorittøkt er enda et hakk hardere, og gjennomfører gjerne den i ei mil lange treningsløype fra hytta på Sjusjøen. Etter å ha varmet opp i 5-10 minutter , kjøres det tilnærmet full gass. Intensitetsmessig kan man kalle det i3/i4, altså i området rundt 85-90 prosent av makspuls.

Sprinteren (Mårten)
Mens Skinstad senior på sin side har passert toppen, er yngstemann i familien på full fart mot norgestoppen i sprint.

Her får du to av hans favorittøkter.

- 18-15-12 er ei syreøkt av de sjeldne, som kjøres en sjelden gang i løpet av sesongoppkjøringen, rett og slett fordi det er så tungt. Økta kan gjennomføres både i bratte bakker på ski og rulleski, eller med løpesko på beina og staver i hendene om høsten. Ei perfekt økt for å bli bedre på å presse seg med syre, og en av de få hardøktene der jeg knuser bruttern, forteller Mårten.

Det er imidlertid ingen tvil om at også langrennssprint først og fremst handler om kapasitet, og det er dette som har vært hovedfokuset til Mårten denne sesongen.

En annen favoritt er derfor elghufsintervaller med en ekstra tøff avslutning, der man får trent både kapasitet og sprintferdigheter i én og samme økt: 5 x 5 minutter i4/i5 (rundt 90-95% av makspuls) med 2 minutters pause, avsluttet med 5 x 1 minutt full gass, med 30 sekunder mellom dragene. Her får både kropp og hode kjørt seg!

Allrounderen (Petter)
Petter satser på lik linje med Mårten tilnærmet på fulltid, og heller ikke der er det tiden som er begrensningen. Petters favorittøkter er begge forholdsvis tidkrevende, men betaler tilbake med renter når det kommer til treningseffekt.

- De aller morsomste øktene, synes jeg, er når man går nesten så fort man kan på ski og rulleski. Da gjør det ikke mer vondt enn at man hele tiden har litt ekstra å kjøre med, samtidig som treningseffekten er veldig god. Ei økt jeg liker veldig godt er 5 x 10 minutter i3/i4, med 2-3 minutters pause, der man går opp rundt 90 prosent av makspuls i motbakkene og hele tiden unngår å gå seg stiv. Da kan du gå fort og godt på ski - uten å gå helt i kjelleren, forteller eldstemann av brødrene.

Skal man utvikle seg er man nødt til å presse kroppen skikkelig med jevne mellomrom, og en annen av Petters favorittøkter er 6 x 5/6 minutter i elghufs eller på rulleski, med 2 minutters pauser. Her ligger man gjerne rundt 90-95 prosent av makspuls og har det skikkelig vondt, og følelsen etterpå er helt fantastisk.

Håper dette inspirerer til å trene hardt et par ganger i uka!

IMG_8077
Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen