Aktuelt
Annonse

Hva er Cyclocross/gravel?

HR 667 Super Veloce SL +Gravel

Birken har åpnet for Cyclocross/Gravel-sykler i Birkebeinerrittet, men hva er det?

Tekst: Ingeborg Scheve  foto: Hard Rocx

Birken tok en prat med Truls Haugset, tidligere terrengproff. Han forteller litt om de to sykkeltuypene og hvordan de kan bruke de.

Cyclocross (CX) sykkel
Kjennetegn: Bukkestyre, skivebremser, hjulstørrelse på 700c (28 tommer) og dekkbredde på 33mm er UCI-standard, landeveisutseende men geometri som gir mer oppreist sittestilling, og vekt omtrent som en landeveisracer.

Sykkelen er bygget for konkurranseformen sykkelkross som består av en komprimert rundbane med ulike underlag som gress, sand, asfalt, grus og terreng, så vel som ulike tekniske hindre slik som trestokker, trapper, løpebakker og sandgroper, og gjerne ispedd litt sti. Konkurransesesongen i Norge er fra september til november, og eget NM siden 2014.

– Kross-sykkelen likner på en landeveisracer i det at den har bukkestyre, men har litt annerledes geometri, slik at du får en mer oppreist sittestilling. Dette er kanskje den aller mest allsidige av de ulike sykkeltypene, og et godt treningsverktøy enten det er Birken, rundbane eller landevei som er hovedfokus ellers i året, sier Haugseth, som selv bruker sin kross-sykkel flittig.

– Med kross-sykkelen kan du utfordre deg sjøl både på ulike typer underlag og teknikk. Bruker du kross-sykkelen mye på grus, så vil du ha fordel av det at du har syklet mye på grus i høy fart med smale dekk når du kommer til Birken og sykler på en rittoppsatt terrengsykkel, sier han. Kross-sykkelen kan du også bruke som landeveissykkel med smale slicks-dekk på 28mm, eller du kan legge om til brede grus-dekk på 40 til 45m og bruke den som en gravel (grus-) sykkel. Mange bruker også kross-sykkelen som jobb- og transportsykkel.

Den kan lett utstyres med skjermer og piggdekk, slik at den egner seg til vinterbruk og til grisete føre. – Men hvis du sykler i veldig høy fart på landevei vil du nok merke at du går tom for gir ganske fort, og en mer oppreist sittestilling kan gi større belastning på knærne på veldig lange turer og treningsøkter. Og selv om jeg ofte sykler i skogen med min kross-sykkel så kan ikke en sykkel med bukkestyre og helt uten demping måle seg med en fulldempet stisykkel i det hele tatt.

Birken-økta på kross-sykkel:
En typisk Birken-økt på en kross-sykkel vil være en form for intervalløkt med mye fart og moro langs grus-stier og smale veier. Inn mot Birken kan det være bra å trene på såkalte steady-state økter hvor man holder pulsen oppe rundt 80-85 prosent av maks over lengre tid og uten pauser.

Gravel sykkelen – den nye grussykkelen
Kjennetegn: Bukkestyre, plass til bagasje, skjermer, piggdekk, mindre vektfokus og mer komfortorientert. Ikke egnet til konkurranse. Dette er en sykkeltype som har dukket opp de siste åra, men som egentlig er en videreutvikling av den klassiske norske birken-sykkelen mener Haugseth.

– Strengt tatt er en god gammel udempet terrengsykkel med flatt styre og stiv gaffel nesten lik en gravel sykkel. Men gravel-sykkelen har bukkestyre, så slik sett likner den mer på en kross-sykkel med bredere dekk og litt slakkere vinkler i rammegeometrien, som gjør den mer komfortabel. Den kan utstyres med bagasjebærere, enten gaffelmonterte eller bakmonterte, og markedsføres også hardt som en ekspedisjons- og eventyrsykkel, sier Haugseth, og plasserer den i andre enden av spekteret fra den konkurransebyggede kross-sykkelen.

– Gravelsykkelen er en morosykkel som passer veldig bra til lange turer i marka eller langs kyststier, men den er etter min mening litt treg for landevei. Dette er nok en enda mer allsidig sykkel enn kross-sykkelen, men er ikke noen utpreget konkurransesykkel. Ettersom den har bukkestyre, er det ikke en sykkel du kan bruke i Birken, og vil derfor måtte bli en ekstrasykkel for birkebeinere, poengterer Haugseth.

Birken-økta på gravel-sykkel:
En typisk Birken-økt på en gravel-sykkel vil være som med kross-sykkelen: en form for intervalløkt med mye fart og moro langs grus-stier og smale veier. Inn mot Birken kan det være bra å trene på såkalte steady-state økter hvor man holder pulsen oppe rundt 80-85 prosent av maks over lengre tid og uten pauser.

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen