Dette må du vite god tid i forveien
-
Frister
Foreløpig informasjon 2021
13. august- Endre hentested av startnummer hvis du allerede er påmeldt
- Ønske om å starte sammen med andre deltagere i useedede puljer i Birkebeinerrittet
13.august
- Påmeldingsfrist UngdomsBirken sykkel for å få mulighet til kvalifisering til pulje 1
24. august
- Registrere helårslisens
- Frist for å velge Lillehammer som hentested for Birkebeinerrittet ved påmelding/omregistrering
- forhåndsbestilling av madrassovernatting Rena til kr 399,- stenges.
Etterbestilling foretas ved oppmøte i Åmot kulturhus fredag 28.august. Pris ved etterbestilling: kr 600,-
26. august
- Endre startpulje til HalvBirken sykkel
27. august
- Påmelding og omregistrering (før kl. 21.00)
- Bussbestilling (før kl. 20.00)
Merk:
- Det er ingen etteranmelding eller omregistrering på selve rittdagen
- Melder du deg på Birkebeinerrittet etter 24. august, må du hente ditt startnummer på Rena.
-
Reise, spise og bo
Birkebeinerrittet
Start: Rena og Mål: Håkons Hall, Lillehammer
Med start og mål på to forskjellige steder kan logistikken by på utfordringer. Det er mange måter å løse dette på. Her finner du de vanligste alternativene:Fram og tilbake samme dag
- Buss til Rena lørdag morgen
- Hent startnummeret i Rena sentrum, 200 m fra startstreken
- Returbuss eller tog hjem etter målgang
Bo / parkere på Hamar og spar 2 timer reisetid
- Parker bilen gratis på Vikingskipet, Hamar
- Ta buss til Rena
- Hent startnummeret i Rena sentrum, 200 m fra startstreken
- Returbuss tilbake til Hamar fra Lillehammer etter målgang
Privatbil til Rena
- Parker bilen i Rena sentrum
- Hent startnummer i sentrum, 200 m fra startstreken
- Ta buss fra Lillehammer til Rena etter målgang lørdag for å hente bilen.
Bo på Lillehammer
- Privatbil, buss eller tog til Lillehammer fredag
- Hente startnummer i Håkons Hall fredag
- Buss fra Lillehammer til Rena
- Privatbil, buss eller tog hjem fra Lillehammer
- Evt. overnatte på Lillehammer til søndag og ta privatbil eller tog hjem
- Se overnattingmuligheter i Lillehammer
Bo på Rena
- Birken tilbyr madrassovernatting Rena
- Ta buss, tog eller privatbil til Rena dagen før arrangement
- Hent startnummeret i Rena sentrum
- Ta buss eller tog tilbake til Rena (dersom man må hente bil) etter målgang
- Evt. overnatte på Lillehammer til søndag og ta tog hjem
- Se overnattingsmuligheter på Rena og i omegn
Bagasjetransport fra Rena til Lillehammer er inkludert i startkontingenten. Sykkeltransport er inkludert i bussbilletten.
-
Buss
Det er buss for deltakere og transport av sykler fra Lillehammer og Oslo til Rena.
Foreløpig informasjon 2021
Forhåndsbestilling
Du må forhåndsbestille plass på Min Side. Bestillingen er bindende og kan gjøres f.o.m tirsdag 7. august. Siste frist for bestilling kl. 20.00 dagen før du skal reise.
Transport av sykler er inkludert ved bestilling av buss
Sykler transporteres på egne lastebiler som kjører sammen med bussen.Transport av sykler skjer på eget ansvar. Sykler stables inntil hverandre. Er du engstelig for å få "små" riper o.l. bør sykkelen emballeres.Hamar - Rena - Lillehammer - Hamar
Vi oppfordrer alle til å parkere bilen gratis på Vikingskipet, Hamar og ta buss til
Rena. Etter rittet går det buss fra Lillehammer via Hamar til Rena. Du sparer 2 timer kjøretid ved å parkere på Hamar. -
Madrassovernatting Rena
Pga covid 19 ønsker vi ikke å åpne opp for bestilling av madrassovernatting til Birken Sykkelfestival 2021 når vi åpner påmelding til Birkebeinerrennet 4. november. Informasjon om madrassovernatting kommer senere.
Birken tilbyr madrassovernatting på Rena
Det er mulighet for innkvartering på skoler, idrettshall og lignende på utlagte madrasser på Rena natt til Birkebeinerrittet. Du må selv ta med sovepose og evt. laken. Kveldsmat kan kjøpes på eller nær overnattingsstedene. Frokost er inkludert i prisen.
Pris
Forhåndsbestilling fram til og med tirsdag før arrangement
Pris kr 420,-.
Vi refunderer ikke for ubenyttede reservasjoner.
Etterbestilling/betaling:
Birkebeinerrittet: Oppmøte på Rena 28.august: kr. 600,-
Ønsker flere å bo på samme sted?
Dersom det er flere som ønsker å bo på samme overnattingssted, anbefaler vi at dere avtaler i forkant hvilket overnattingssted dere skal velge, samt hvilket romnummer dere ønsker. Overnatting bestilles på Min Side
Grupper på over 15 stk
Vi prøver så langt det er mulig å plassere lag og grupper med felles buss på samme overnattingssted. Gruppen må bestå av minst 15 personer.
Frist for gruppebestilling:
Birkebeinerrittet: 11. august
Send e-post til arve66@online.no med informasjon om antall og kontaktperson for å reservere sted og rom.
Overnattingssteder
Åmot Ungdomsskole (Ungdomsskolen) - tilgjengelig
800 meter nordvest for Rena sentrum mot startområdet. Gangavstand fra sentrum. Parkeringsmuligheter. Frokost serveres på stedet. Det er salg av kveldsmat/varm mat på skolen. Det er gangvei opp til start samt skiløype via barneskolen. Enkelte busser kjører innom skolen på vei til start.
Rena skole (Barneskolen) - tilgjengelig
1 km nordvest for Rena sentrum mot startområdet. Gangavstand fra sentrum. Parkeringsmuligheter. Her er det undervisningsrom i forskjellige størrelser samt gymsal. Frokost serveres på stedet. Det er salg av kveldsmat/varm mat på skolen. Det er gangvei og skiløype til start. Enkelte busser kjører innom skolen på vei til start.
Berget Arena - åpnes ved behov
Berget Arena er en helt ny idrettshall, ferdigstillt høsten 2016 og ligger rett ved Rena Skole med gangavstand fra sentrum. Idrettshallen deles opp i 3 seksjoner. Frokost serveres på Rena skole og det er også salg av kveldsmat/varm mat på skolen. Ta med innesko, da det ikke er mulig å benytte "utesko" inne i hallen.
Det er gangvei og skiløype til start. Enkelte busser kjører innom skolen på vei til start.
Høgskolen Rena sentrum - åpnes ved behov
Høgskolen i Rena sentrum. Frokost serveres i kantina på Høgskolen, parkeringsmuligheter rett ved.
Deset - tilgjengelig for grupper med egen transport
Dette overnattingsstedet ligger ca 2,5 mil fra Rena sentrum og er derfor forbeholdt grupper som har egen transport.
Steinvik - tilgjengelig for grupper med egen transport
Dette overnattingsstedet ligger ca 1,6 mil fra Rena sentrum og er derfor forbeholdt grupper som har egen transport.
Rena leir, idrettshallen - åpnes ved behov
2,3 km til start rittet og 6,5 km til start rennet på Tingstadjordet. Idrettshallen deles i 3 seksjoner. Frokost serveres på stedet. Kantina er åpen for salg av varm mat og andre kioskvarer utover kvelden. I forbindelse med Birken skifestival går det går buss fra Birkenhallen til Rena leir. Det går også buss direkte til start på arrangementsdagen. Deltagere i Birkebeinerrittet sykler selv ned til start i Rena sentrum. -
Rittregler
Rittet arrangeres i henhold til UCI's MTB reglement, NCF's lover og regler, samt Birkens eget rittreglement. I tillegg er det egne regler for eliteklassene og UltraBirken sykkel.
Trafikkregler og skiltanvisninger må følges. Følgebil eller andre kjøretøy er ikke tillatt. Deler av løypa vil bli stengt for motorferdsel.
- Det er ikke tillatt å starte i en annen person sitt navn eller i en tidligere startpulje enn den du er tildelt.
- Alle deltakere plikter å stanse og yte bistand ved ulykke. Det vil kunne gis fratrekk i tid ved bistand i forbindelse med skader, der hvor forholdet kan dokumenteres opp mot skadelogg eller lignende.
- All hjelp/langing må skje på høyre side av veien, langing/hjelp fra kjøretøy i fart er ikke tillatt.
- Deltakere kan benytte servicestasjonene og motta hjelp fra andre.
- Det ikke tillatt til å bruke øreplugger med musikk eller kommunikasjon på øret av sikkerhetsmessige årsaker.
Ryggsekk/bekledning
Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet. Merk: Egne sekkeregler for UltraBirken sykkel.
Av sikkerhetsmessige årsaker er det et absolutt krav at sekken skal inneholde:- Jakke og bukse (heldekkende og vind-/vannavvisende). NB! Løse bein og ermer regnes ikke som bukse/jakke.
- Votter/hansker med lange fingre
- Hodebekledning (lue/buff)
- Mat
- Verktøy
- Slange(r) og pumpe/luftpatroner
Vi anbefaler også at du tar med tørt undertøy/sokker. Sjekk værmeldingen og tenk på din egen sikkerhet.
Sekken må bæres utenpå sykkeltrøye eller vind-/regnjakke. Den skal alltid være synlig og tilgjengelig.
Innhold/vekt av sekken kan bli kontrollert før start, underveis i rittet og ved målgang. Deltakere som mangler påkrevd innhold i sekken ved kontroll før start, får ikke starte før dette er bragt i orden.
For lett sekk eller manglende innhold vil medføre tillegg i tid eller diskvalifikasjon.
Ved dårlige værforhold hvor mye av utstyret i sekken er anvendt, vil vi utvise skjønn i forhold til vekt.
Det er utplassert vekter for egenkontroll ved sekretariatene fredag og lørdag.Merk: Det er krav til innhold i sekk for både deltager og ledsager i Tandem FH, men det er ikke krav til vekt eller fordeling mellom ledsager og utøver.
Utstyr
- CE-godkjent hjelm er påbudt
- Racerstyre/bukkehornstyre eller tempobøyler er ikke tillatt (Unntak: All-Road klassen) Det er heller ikke tillatt med noen form for modifiserte bukkehornstyrer.
- Alle sykler som brukes i rittet, skal kun ha framdrift ved menneskelig kraft (Unntak: El-sykkel klassen)
- Sykler med bukkehornstyre er kun tillatt i All-Road klassene i Birkebeinerrittet 86 km. Dekkene må være min 25 mm.
- EL-sykkel er kun tillatt i EL-sykkelklassen i Birkebeinerrittet og HalvBirken sykkel. Birken følger Statens Vegvesen sine retningslinjer for bruk av EL-sykler. Det er ingen ladeservice eller mulighet for å bytte batteri på våre service stasjoner.
Miljø
Det er nulltoleranse for forsøpling langs traseen. Ta med søppel til nærmeste matstasjon eller benytt droppsoner som er etablert flere steder langs løypa. Forsøpling langs traseen kan bli straffet med 15 minutter tillegg i tid.Ta hensyn til naturen, andre deltakere og tilskuere.
Deltakere som ikke følger rittreglene kan bli diskvalifisert eller få tillegg i tid.Protest
Dersom deltakere ønsker å protestere mot avgjørelser, gjelder følgende:- Protesten skal være skriftlig og leveres i sekretariatet i Håkons Hall sammen med ett gebyr på kr. 300,-.
- Mot forhold i rittet: Må leveres senest 15 minutter etter at siste deltaker har passert mål.
- Mot resultatlisten: må leveres senest 30 minutter etter at resultatlisten er offentliggjort.
-
Lisens
Alle som er 13-79 år må ha lisens for å delta i alle typer ritt. Dette gjelder også for utenlandske deltakere. Vi anbefaler å tegne egen ulykkesforsikring i tillegg. Deltakere som er 80 år og eldre i konkurranseåret, slipper å løse lisens.
Deltakere som er under 13 år som er medlem av lag tilsluttet NIF og NOK er forsikret gjennom idrettsforsikring for barn.
Engangslisens er ikke inkludert i startkontingenten. Dersom du ikke har helårslisens må du kjøpe engangslisens ved påmelding, via Min Side eller i sekretariatet når du henter startnummer.
Det er utøvers (foresattes) eget ansvar å ha løst lisens.
Har du aktiv/helårs-lisens?
Registrer din UCI ID på din Min Side.
Finn din UCI ID på listen fra NCF her
Priser 2019
Engangslisens 13-16 år kr. 50,-
Engangslisens 17-79 år kr. 220,-
Les mer om
Forsikringsvilkår lisens Norges Cykleforbund
Skade/ulykke
Dersom ulykke/skade inntreffer under rittet, sørg for å ta kontakt med rittets sanitetspersonell/lege. Dersom skaden blir en forsikringssak er det viktig at den er innrapportert.
Skader under arrangementene
Meld inn skade her
På rittdagen
-
Hva skjer når?
Foreløpig informasjon 2021
Torsdag 26.08
Lillehammer Håkons Hall
- 15.00-21.00 Sport 1 marked
Fredag 27.08
Rena Åmot kulturhus, Rena Torg- 10.00-22.00 Startnummerutdeling og påmelding
- 10.00-22.00 Sport 1 marked på Rena Torg
- Fra kl. 12.00 serverer Kafè sandbeck varme middagsretter
- 18.00-18.45 Start BarneBirken v/startslusen til Birkebeinerrittet (Påmelding og startnummerutdeling kl. 10.00- 16.00 i Åmot kulturhus og fra kl. 16.00 til 15 min før start i parken)
- 17.00-20.00 Birkenshow med samarbeidspartnere hver hele time på scene
- 19.15 og 20.15 Sykkelshow i Rena sentrum
Få Birkenstemningen i Rena sentrum med Birkenshow, sykkelshow, konkurranser og mattilbud fredag kveld.
Lillehammer Håkons Hall
- 10.00-22.00 Startnummerutdeling og påmelding
- 10.00-22.00 Sport 1 marked
- 10.00-22.00 Birken sykkelmesse
Lørdag 28.08
Rena- 06.30-14.30 Startnummerutdeling i Åmot kulturhus
- 06.30-14.30 Sport 1 marked på Rena Torg
- 08.00-15.30 Start Birkebeinerrittet i Tollef Kildesgate
- 09.30 Start kvinner elite
- 15.30 Start menn elite
Pellestova
- Fra kl. 07.00 Sport 1 Minimarked og startnummerutdeling UltraBirken
- 08.30 Start UltraBirken sykkel ved Pellestova
- 14.00 Start HalvBirken sykkel ved Pellestova
Lillehammer Håkons Hall
- 10.00-20.00 Påmelding/ startnummerutdeling til BarneBirken og UngdomsBirken.
- 10.00-20.00 Sport 1 marked
- 10.00-20.00 Sykkelmesse
- Ca 10.50 Første deltaker i Birkebeinerrittet forventet i mål
- Ca 12.25 Kvinner elite forventet i mål
- Ca 13.00 Seremoni kvinner elite
- Ca 13.00 Første deltaker i UltraBirken forventet i mål
- Ca 15.00 Første deltaker i HalvBirken forventet i mål
- Ca 16.00 Premieutdeling for de tre beste i hver klasse i UltraBirken - fra
- scene v/ Håkons Hall
- Ca 17.00 Premieutdeling for de tre beste i hver klasse i HalvBirken- fra scene v/ Håkons Hall
- Ca 18.05 Menn elite forventet i mål
- Ca 19.00 Seremoni menn elite
Hele dagen seremonier Birkenbeinerrittet og Birkebeinertrippelen.
Lillehammer Håkons Hall- 08.30-15.00 Sekretariat og hittegods
- 08.30-15.00 Sport 1 marked
- 08.30-15.00 Birken Sykkelmesse
- Fra kl. 08.30 Startnummerutdeling UngdomsBirken
- 10.00-11.40 Start UngdomsBirken 12-16 år
- Ca 10.20 Første deltaker i UngdomsBirken forventet i mål
- Ca 12.15 Premieutdeling fra scenen for de tre beste i hver klasse i UngdomsBirken og Birkebeinertrippelen
- Ca 12.15 Utdeling av Birken-Ung stipendet
BarneBirken
- 08.30-12.30 Påmelding og startnummerutdeling BarneBirken
- 13.00-13.50 Start BarneBirken 0-11 år
- 13.00-14.30 Aktiviteter for barna
- 11.00-14.30 Gratis klatretårn
-
Startnummerutdeling
Foreløpig informasjon 2021
Lillehammer, Håkons Hall
- Fredag 27. august kl. 10.00 - 22.00 alle ritt.
- Lørdag 28.august fra kl 10.00: UngdomsBirken og BarneBirken sykkel
Pellestova, start UltraBirken og HalvBirken sykkel
- Lørdag 28.august. fra kl 07.30 UltraBirken og HalvBirken sykkel.
Merk: Alle startnummer som ikke er hentet i Håkons Hall fredag kveld, blir kjørt til Pellestova og kan hentes der lørdag morgen.
Rena, Åmot kulturhus på Rena Torg
- Fredag 27. august kl. 10.00 - 22.00 (Fra kl. 16.00 er startnummerutdeling til BarneBirken i Rena Park)
- Lørdag 28. august kl. 06.30 -siste start
For Birkebeinerrittet:
Startnummer som er bestilt til Lillehammer men ikke hentet fredag kl. 22.00 blir kjørt til Rena og kan hentes fra kl. 06.30 lørdag.
Startnummer som hentes på Rena lørdag morgen bør hentes minimum 1 time før oppgitt starttid. Ta med startkort ved henting av startnummer!Endring av hentested for startnummer kan gjøres via Min Side fram til 14.august.
Påmeldinger foretatt etter 24.august må hente startnummer på Rena - Arenakart
-
Trafikk / parkering
Det er parkeringsavgift kr. 75,- både på Rena og Lillehammer under Birken Sykkelfestival.
- Kjøp parkeringsbillett
- Du kan også betale parkering via Vipps - vippsnummer 14453
-
Sykkelservice
Dersom uhellet først er ute tilbyr vi enkel service som slangeskift, skifte av kjede, bremseklosser og lignende, samt justering av gir og bremser av en erfaren mekaniker.
Vi anbefaler at du har gjennomført egen service på sykkelen før du stiller på startstreken. Det er også viktig å pakke slange, pumpe og enkelt verktøy i sekken.
Ved dårlig vær er det Kärcher sykkelspyling på Bringbu, Kvarstad og Kroksjøen.
Enkel sykkelservice finnes på:
- Skramstadsetra
- Bringbusætra
- Kvarstad
- Kroksjøen
Sykkelspyling
Det er Kärcher sykkelspyling i målområdet ved Håkons Hall. -
Sykkelparkering
Sykkelparkering
Det er gratis sykkelparkering etter målgang. Syklene blir tatt vare på i eget avsperret område og de er forsikret mot tyveri.
Etter målgang velger du om du vil ha med deg sykkelen selv eller sette fra deg sykkelen i selvbetjent sykkelparkering (følg skilt). NB! Det er ikke mulig å ta med sykkelen inn i Håkons Hall og vi oppfordrer alle til å bruke sykkelparkeringen.
Velger du selvbetjent sykkelparkering setter du fra deg sykkel etter anvisninger fra vakter. Startnummer på sykkel brukes for å identifisere eier og sykkel. Ved utlevering av sykkelen må du ha med dokumentasjon på at det er din sykkel.
Sykkelparkeringen stenger kl. 21.00. -
Publikum
Vær med og lag sykkelfest - vi oppfordrer publikum til å besøke ett eller flere av disse stedene
Rena Torg og Åmot kulturhus
Startnummerutdeling og aktiviteter foregår i Åmot kulturhus og på Rena Torg fredag og lørdag. Alt blir på ett sted for deltagere, publikum og samarbeidspartnere. Bli med og skap sykkelfest i Rena sentrum - her blir det Birkenshow med samarbeidspartnere, matservering, sykkelshow, konkurranser, Sport 1 marked og aktiviteter.Start i Rena sentrum
Puljevis start fra kl. 08.00 til kl. 15.30 i Tollef Kildesgate. Parkering i Rena sentrum.Skramstadsetra
Første deltaker passerer ca kl. 08.25 og siste ca kl. 15.55. Skal du hit med bil bør du reise opp før starten går og beregne å være der frem til kl. 14.30. Musikk på matstasjon.Bringbu
Første deltaker passerer ca kl. 08.55 og siste ca kl. 16.35. Adkomst med bil fra Ebru eller Hamar/Gåsbu.Bjønnåsen
Musikk og god stemning på Bjønnåsen.Kvarstad
Første deltaker passerer ca kl. 09.25 og siste ca kl. 16.45. Adkomst med bil fra Brumunddal. Fra Brumunddal til Kvarstad er det ca 23 km (bomveg). Det er musikk på matstasjon.Elgåsen
Første deltaker passerer ca kl. 10.10 og siste ca kl. 18.15. Adkomst med bil fra Lillehammer via Nordseter. Fra Lillehammer til Elgåsen er det ca 22 km (bomveg).Storåsen
Første deltaker passerer ca kl. 10.20 og siste ca kl. 19.00. Adkomst med bil fra Lillehammer via Nordseter (begrenset fremkommelighet).Sjusjøen
Musikk ved Ramp Duo.Birkebeineren Skistadion
Adkomst fra Lillehammer sentrum.Håkons Hall, mål
Første deltaker er forventet i mål ca kl. 10.50 og siste ca kl. 20.15. Det er underholdning, servering, liv og røre i målområdet hele dagen. Stor sports- og sykkelmesse inne i Håkons Hall. Parkering på anviste plasser på Randgaardsjordet vest for Håkons Hall.Lillehammer sentrum
Besøk Lillehammer sentrum i forbindelse med Birkebeinerrittet. Her finner du et trivelig handelsmiljø med en rekke spesialforretninger - topp vareutvalg og med mange hyggelige serveringssteder. Butikkene har åpent til kl 18.00.Skal du til sentrum; Ta avkjøring til sentrum ved Strandtorget, det er flere parkeringplasser og P-hus i nærheten av gågata. Det er 10 min gange fra sentrum og opp til Håkons Hall og det vil i tillegg være merket sykkelløype på denne strekningen. Du kan også parkere i nærheten av hallene.
Birkebeinerrittet 86 km
-
Løype
Løype
Start er i Rena sentrum og målgang ved Håkons Hall, Lillehammer. Løypa er 86 km med en samlet stigning på 1320 hm.Løypelengde
Det er gjennomført målinger med GPS og trippteller av rittraseen fra Rena til Lillehammer.Løypa er merket
Løypa er merket med grønne skilt. Vi anbefaler likevel at du laster ned løypakart/GPX-fil dersom du skal teste løypa på egen hånd.Løypeprofil Birkebeinerrittet
-
Drikke- og matstasjoner
Med forbehold om endringer i 2020
Sted Km fra start Servering Start Påfylling av Maxim sportsdrikk og vann Skramstadsetra 13 Maxim sportsdrikk, vann Bringbu 26 Maxim sportsdrikk, vann, banan, lefse samt påfylling av vannflasker Kvarstad 44 Maxim sportsdrikk, vann, banan, lefse, Gilde Birkebeinerskinke samt påfylling av vannflasker. Coca Cola og grilling av pølser Rosinbakken 54 Rosiner og Vørterøl Elgåsen 60 Maxim sportsdrikk, vann, Coca Cola, bananer, lefse samt påfylling av vannflasker Mål 86 Vann, Maxim sportsdrikk, Vørterøl, Maarud Potetgull® og pølser fra Gilde Organisering av matstasjoner
Matstasjonene er likt organisert; banan, lefse, Maxim sportsdrikk og vann serveres i nevnte rekkefølge. Påfylling av vann på egne flasker skjer på siste bord i rekken (selvbetjening).På grunn av statens emballasjeavgift serveres drikke på alle matstasjoner i krus (ikke kartonger/flasker som tidligere). I eliteklassene er det flasker.
Løypa deles i to i forkant av hver matstasjon. Det ene løpet (til venstre) er for de som ikke skal ha servering. Alle som ønsker servering holder til høyre og kjører inn til matstasjon.
Hvis du er avhengig av spesiell type mat (glutenfritt og lignende) så anbefaler vi at du tar med egen matpakke.
Husk å drikke nok
Mange kommer til å ta seg helt ut i helga – og da er det spesielt viktig å få i seg nok drikke underveis. Huskeregelen er: Drikk før du blir tørst! Maxim råder dere til å innta sportsdrikke på alle stasjoner. Sportsdrikke inneholder viktige salter som opprettholder væskebalansen i kroppen slik at du kan prestere bedre.Vær en miljøvenn; benytt søppelstativene ved matstasjonene og droppsonene!
-
Sykkelverter
Sykkelverter i Birkebeinerrittet
Er du debutant eller ønsker tips og råd underveis i Birkebeinerrittet?
Sykkelverter stiller på startstreken i Birkebeinerrittet for de som ønsker litt motivasjon og veiledning underveis fra Rena til Lillehammer.Vertens oppgave er å gjøre turen hyggelig, bidra med sin ekspertise som kjentmann i løypa, bistå med teknisk hjelp ved behov og være en trivelig turvenn for de som sykler i nærheten.
Sykkelvertertene sykler i de useedede puljene med synlige hjelmer og vester, slik at de er tilgjengelige for deg under turen.
- Ønsker du å være sykkelvert? Ta kontakt med randi@birkebeiner.no
- Les mer om Suksess med sykkelverter
-
Starttider og klasser
Foreløpig informasjon 2021
Alle deltagere seedes uavhengig av klasserUnntak er:
- Klassene FH, Tandem, Tandem FH, K70+ og M80+ som starter i pulje 20.
- Useedet K/M 17 og 18 år starter i pulje 24
- All-Road - starter i en og samme pulje ( starttid angis senere). Maks 200 deltakere
- El-sykkel starter i siste useedete pulje
Alle partallspuljer skal gå inn i grønn sluse før start. Oddetallspuljer går inn i rød sluser.
Se kart over startfelt. Følg skiltingen i startområdet.Klasser
Birkebeinerrittet har aldersklasser for både kvinner og menn, eliteklasser K/M Sr. og Jr., Tandem, Tandem FH, FH kvinner og menn (FHM og FHK) og Uten tid.
Merk: For å starte i FH klasse må du ha klassifiseringsbevis fra Norges handicap forbund.
Aldersklasser
har følgende inndeling: K/M 17 år, K/M 18-19 år, K/M 20-24 år, K/M 25-29 år, K/M 30-34 år osv. Nedre aldersgrense alle klasser er 17 år. Alder pr 31.12.2021.
Tandem - funksjonsfriske
I tandemklassene kan begge ryttere få registrert tid og resultat dersom begge har betalt startkontingent og engangslisens til Birkebeinerrittet. Begge deltakere må bære sekk med krav til innhold og vekt på min. 3,5 kg.Tandem FH
Det er krav til innhold i sekk for både deltager og ledsager, men det er ikke krav til vekt eller fordeling mellom ledsager og utøver. Ledsagere til funksjonshemmede som ikke ønsker å få registrert tid, betaler kun engangslisens.
Deltagere i Tandem FH, bes ta kontakt med info@birkebeiner.noUten tid
I klassene Uten tid vil ikke tiden vises, hverken på resultatlister eller livetracker. Resultatlisten vil vise deltakerne som har fullført i alfabetisk rekkefølge.All-Road
All-Road er klassen for sykler med bukkehornstyre. Det er en klasse for menn og en for kvinner. Skal du sykle med bukkehornstyre, må du melde deg på i denne klassen.
I All-Road klassen starter alle i samme pulje (puljenummer og starttid angis senere) . Du kan ikke konkurrere om merkekrav i disse klassene, men det blir egen resultatliste (kvinner og menn) og premiering til de 3 beste i hver av de to klassene. Antall deltagere i klassene All-Road menn og All-Road kvinner sammenlagt er begrenset til 200.
EL-sykkel
I klassen EL-sykkel er det ikke konkurranse og tiden vil ikke vises på resultatlister eller Live-tracker. Resultatlisten viser deltagerne som har fullført i alfabetisk rekkefølge og man får godkjent sin Birkendeltagelse. Deltakere i EL-sykkel må starte i siste useedete pulje.
Det er ingen ladeservice eller mulighet for å bytte batteri langs løypa. EL-sykkelen må være innenfor Vegtrafikklovens begrensning med max fart 25 km/t og max motorkraft på 250 W.Foreløpige starttider 2021
Alle puljer starter på mattestart med unntak av Kvinner og Menn Elite Jr/Sr.Start Pulje Type 07.40 KE /KEJ Kvinner Elite / Kvinner Elite Jr. 08.00 ME/MEJ Menn Elite / Menn Elite Jr. 08.10 - 09.40 1-19 Seedet puljestart hvert 5 minutt 09.45 20 FH, Tandem, K70+ og M80+ 09.50-10.00 21-23 Seedet puljestart hvert 5 minutt 10.05 24 K/M 17 og 18 år useedet + seedet K/M 10.10-10.35 25-30 Seedet puljestart hvert 5 minutt 10.45-11.05 32-36 Useedet puljestart hvert 5 minutt -
Seeding
Birkebeinerrittet har seedet puljestart med dynamisk seeding.
Seeding foretas på grunnlag av resultater fra Birkebeinerrittet 2015-2019, FredagsBirken sykkel 2015-2016, UltraBirken sykkel 2015-2019 samt fra godkjente seedingritt i sesongen 2021 (legges ut februar/mars).
Dynamisk seeding
Din foreløpige pulje og starttid vil kunne endres flere ganger i løpet av sommeren ut fra hvor du til enhver tid ligger på "rankinglisten".
Endelig pulje og starttid vil bli oppgitt på ditt startkort som du kan laste ned fra Min Side ca. 1-2 uker før rittet.
Retningslinjene for seeding gjelder for alle starter uansett alder (unntatt FH, Tandem, K70+ og M80+, Allroad, El-sykkel klasse og useedede puljer).
Det er egen kvalifisering for eliteklassene.
Deltagelse i seedingritt 2021
Husk å oppgi din Birken ID ved påmelding til godkjente seedingritt. Seeding skjer automatisk dersom resultatet fra det aktuelle seedingrittet gir bedre startpulje enn det du har fra før. Birken ID finner du på Min side.
Deltakere som har deltatt på godkjente seedingritt uten registrert Birken ID må sende informasjon om resultat til: seeding@birkebeiner.no - husk å oppgi Birken ID og hvilket seedingritt det gjelder.
Merk
En deltaker kan ha mange seedingskvalifiserende resultater og det resultatet av disse som gir den aktuelle deltakeren best mulig seeding legges alltid til grunn. Du kan se hvilket resultat som ligger til grunn for seedingen for hver enkelt ved å laste ned startlisten i Excel.
Kontroller på Min Side
Sjekk hvilke eksterne seedingresultater som er registrert på deg denne sesongen på Min Side. Om resultater mangler må du melde fra snarest til seeding@birkebeiner.no
Deltakere uten seedingresultat blir tildelt starttid i en av de useedete puljene 1-2 uker før rittet. Pulje og starttid vil bli oppgitt på startliste og startkort som lastes ned fra Min Side.
Starte i samme pulje?
Ønsker du å starte sammen med venner/familie på lørdag? Vi kan tilby samlet start i en av de useedete puljene. Send informasjon (navn/Birken ID) om hvem som ønsker å starte sammen til seeding@birkebeiner.no innen 24.august.
Endre klasse
Ønsker du å endre fra aldersklasse til eliteklasse eller omvendt? Send melding til seeding@birkebeiner.no
Frist: 24.august -
Eliteklasser
Informasjon og særskilte bestemmelser for eliteklassene
Aldersinndeling
•Senior elite: Rytterne må i løpet av 2021 ha fylt 19 år, født 2002 eller tidligere
•Junior elite: Rytterne må i løpet av 2021 ha fylt 17 eller 18 år, født 2003 eller 2004.
Alle må ha gyldig lisens utstedt av det Nasjonale Sykleforbund tilknyttet UCI. Denne må vises ved registrering. Hvis lisensen ikke kan benyttes som identifikasjon, må annen identifikasjon medbringes.
Foreløpig Starttid:
Kvinner Elite / Kvinner Elite Junior: 07.40
Menn Elite / Menn Elite Junior: 08.00Registrering lørdag 28. august
Deltakere i eliteklassene må møte personlig på Rena Torg for registrering.
Merk at startnummerposen må hentes på forhånd.
Kvinner elite/elite junior kl.: 06.30
Viktig informasjon fra dommer og arrangør:
Menn elite/elite junior kl.: 07.00
Viktig informasjon fra dommer og arrangør:Startnummer
I startnummerposen finnes to startnummer. Startnummer med integrert tidtakerbrikke skal festes på styret. Det andre skal festes på sekken.
Deltakere uten startnummer/tidtakerbrikke vil ikke få registrert mellomtider og
sluttid.
Drakter
Deltakere i eliteklassen må stille i drakt godkjent av egen klubb og NCF.
UCI-lag som kjører turritt aktiv/elite klasse, kan kjøre i sin teamdrakt i annen gren enn den rytteren er registrert for.
Langesoner og teknisk støtte
Lange-/servicesoner finnes ved de ordinære matstasjonene Skramstadsetra, Bringbusætra, Kvarstad, Elgåsen og Sjusjøen. Her er det langing av flasker på høyre side av løypa av Birken. Flaskene inneholder Maxim sportsdrikk.
Teknisk støtte er kun tillatt i de oppsatte servicesonene. Teknisk støtte består av reparasjoner eller bytte av alle deler på sykkelen unntatt rammen. Reservedeler og verktøy må holdes innenfor de angitte servicesonene.Privat langing er tillatt lang løypa, husk å ta med søppel/flasker.
Reparasjoner og bytting av deler kan utføres av deltakeren selv eller ved hjelp av en lagkamerat, lagets serviceteam eller arrangørens servicepersonell. Utenfor de angitte servicesonene er teknisk assistanse kun tillatt mellom ryttere som er medlem av samme klubb, team eller landslag. Utøvere som assisterer hverandre underveis må kjøre i samme klasse med samme startidspunkt. Ryttere kan ha med verktøy og reservedeler så langt dette ikke medfører fare for rytteren selv eller andre deltakere.
Alle ryttere må bære sekk på minst 3,5 kg med innhold som angitt under rittreglene for Birkebeinerrittet.
Løype
Løypa er 86 km.
Inn mot mål er det egne trasèer for ME Jr./Sr. og KE Jr./Sr + damer i pulje 17.
For ME Jr./Sr.: Elitetraseen stenges 45 minutter etter at vinner i ME Sr. har kommet i mål.
For KE Jr./Sr. + damer i P17: Elitetraseen stenges 30 minutter etter at vinner i KE Sr. har kommet i mål.
De som kommer etter den tid, sykler den ordinære ritt-traseen.
Se kart over eliteinngang mål lenger ned.
Blomsterseremoni
Det blir blomsterseremoni for de tre beste rett etter målgang ved Håkons Hall + premieseremoni.
Les rittreglene for Birkebeinerrittet nøye. -
Merket og merketid
Merketiden beregnes separat for hver enkelt aldersklasse ved at det legges til 25% på gjennomsnittstiden til de fem beste som starter i den aktuelle aldersklassen.
Det beregnes ikke merketid i eliteklassene, men deltakere som deltar i eliteklassene vil kunne få merket i sine respektive aldersklasser så lenge de er innenfor merkekravet som er satt i denne klassen. Ryttere som starter i eliteklassene er ikke med i beregning av merketid for aldersklassene.Det er ikke merketid/utdeling av merke i klassen Cyclocross/Gravel
Merker og fat for deltakere som har klart merkekravet
- 1. merke: SMK (Sølvmerke)
- 5. merke: GMK (Gullmerke)
- 10. merke: FAT 10 (Dekketallerken)
- 15. merke: FAT 15 (Dekketallerken)
- 20. merke: FAT 20 (Dekketallerken)
- 25. merke: FAT 25 (Dekketallerken)
Det deles ikke ut noe ved 2.-3.-4.-6.-7.-8.-9. osv merke.
Uoffisielle merketider underveis i løypa
Det en uoffisiell merketidstavle før matstasjonen på Kvarstad. Tavlen opplyser deltakerne om hvilken passeringstid de bør har på disse stedene for å greie merketiden i mål. Tabell over merketider fra tidligere år kan lastes ned i Excel-format under resultatservice. -
Premiering
Alle deltakere
Alle som fullfører får utdelt deltakerpin ved målgang. Alle får også tiddiplom som viser tiden på hver mellomtid, samt i mål. Diplomen må hentes i Håkons Hall på rittdagen.Premieglass til 25% av antall startende
Det deles ut premieglass til 25% av antall startende i hver klasse.Deltatt 10 og 20 ganger
Alle som har deltatt 10 og 20 ganger summert i Birkebeinerrittet, FredagsBirken sykkel og /eller SommerBirken 2020 får en flott gourmet/dekketallerken i vår premieserie fra Hadeland Glassverk. Tallerkenen har en egen inngravering med 10 og 20 ganger deltatt og Birkenlogo ligger i bunnen av glasset. Tallerken kommer i gaveeske slik at den lett kan fraktes trygt hjem. Tallerken hentes i Håkons Hall.Merke 10 og 20 ganger
Alle som har klart merke 10 og 20 ganger i Birkebeinerrittet og sykkel får en flott gourmet/dekketallerken i vår premieserie fra Hadeland Glassverk.1., 2. og 3. plass i hver klasse.
Det er premieseremoni for de tre beste i hver klasse fra scenen i Håkons Hall.Premier og diplomer ettersendes ikke
Premiering eliteklasser
Ryttere som starter i eliteklassene (K/M elite junior og senior) og er yngre enn M45 år og K55 år, får resultat i både eliteklassen og i sine respektive aldersklasser. Ryttere som starter i eliteklassene og tilhører aldersklassene M 45 år og oppover og K55 år og oppover får kun resultat i eliteklassene.Det beregnes ikke merketid i eliteklassene, men deltakere som deltar i eliteklassene vil kunne få merket i sine respektive aldersklasser så lenge de er innenfor merkekravet som er satt i denne klassen.
Premieseremonien for eliteklassene Jr. og Sr. foregår ved Håkons Hall kl. 19.00 (ME) og kl. 13.00 (KE). Alle som vinner spurtpriser eller målpriser må møte her for å motta premier.
Spurtpriser eliteSted Sponsor Sum Skramstadsetra Scott NOK 3000,- Bringbusetra Jobst NOK 3000,- Kvarstad Sport 1 NOK 3000,- Storåsen Subaru NOK 3000,- Målpriser elitePlassering Sum . 1. plass NOK 20 000,- 2. plass NOK 17 000,- 3. plass NOK 14 000,- 4. plass NOK 12 000,- 5. plass NOK 10 000,- 6. plass NOK 8 000,- Målpriser junior elitePlassering Sum . 1. plass NOK 5000,- 2. plass NOK 2500,- 3. plass NOK 1000,- -
Bagasje
Bagasjetransport fra Rena til Lillehammer er inkludert i startkontingenten
Bagasjeinnlevering
Bagasje innleveres i Rena sentrum (Sømoen, P-plass bak Åmot kulturhus).Bagasjeutlevering
Bagasjen utleveres ved Håkons Hall etter målgang.Bagasjehåndtering
Ved dårlig vær deles det ut plastsekk til bagasjen ved startnummerutdelingen. Vi anbefaler deg å benytte plastsekken, da unngår du våt bagasje.Merkelapper for bagasje blir utlevert i startnummerposen. Deltakerne er selv ansvarlig for merking og innlevering av bagasje.
All transport av bagasje skjer på eget ansvar.
-
Sperretider/brutte løpere
Foreløpig informasjon 2021
Sperretider
Deltakere som ikke har passert følgende steder innenfor oppsatt klokkeslett vil bli tatt ut av Birkebeinerrittet og tilbudt transport til mål. Det forventes at alle er i mål til kl. 20.30.- Skramstadsætra kl. 13.30
- Kvarstad kl. 17.00
- Elgåsen kl. 18.30
Brutte ryttere
Ryttere som bryter må varsle MC-patruljer, sanitet, "brutte-deltakere transport", matstasjoner eller annet vaktmannskap med kommunikasjon. Dersom du er skadet og trenger hjelp er det 30 sanitetsposter langs løypa. Det er både ambulanser, leger og "brutt deltakerbil" tilgjengelig. Ring 90 55 90 03 hvis du bryter rittet.Buss brutte løpere fra Rena
Det går buss fra Birkenkontoret på Rena til Lillehammer ca kl. 10.00, 13.00 og 14.30.Buss brutte løpere fra Kvarstad
Det går buss fra Kvarstad ca kl 12.00, 14.00, 16.00 og 17.00Hvor fraktes du?
Ryttere som bryter før og på Skramstadsetra anmodes om å returnere til Rena. Det er ikke mulig med returtransport fra Skramstadsetra så lenge rittet pågår, såfremt det ikke er en alvorlig skade.Til og med Djuposet er det satt opp transport for brutte ryttere til Rena. Ryttere som bryter frem til Djuposet blir transportert til Birkenkontoret, Fabrikkveien 2, Rena. Det samme gjelder sykkelen som oppbevares på Rena inntil du tar kontakt for å avtale utlevering.
Ryttere som bryter fra Bringbu og resten av løypa blir transportert til Lillehammer. Vi ber alle ryttere ta seg frem til nærmeste hovedoppsamlingsplass for raskest mulig transport til mål. Oppsamlingsplassene er på; Bringbu, Kvarstad, Elgåsen og Sjusjøen (krysset ved Nordsetervegen).
Ryttere med skader og tekniske problemer kan plukkes opp i de deler av løypa hvor det er mulig med biltransport. De som bryter i terrengparti må komme seg til nærmeste veg dersom det er mulig. Noe ventetid må påregnes.
Arrangør tar ansvar for sykler for deltakere som transporteres til sykehus. Sykler merkes med gul lapp og kan hentes ved bagasjeutleveringen i mål. Disse syklene leveres bare ut til personer som kan legitimere seg. Bagasjeutleveringen stenger kl. 21.00 lørdag.
Uavhentede sykler utleveres i Håkons Hall frem til kl. 21.00 lørdag og søndag kl. 10.00 – 15.00
HalvBirken sykkel 41 km
-
Løype- foreløpig informasjon 2021
Løypeprofil HalvBirken sykkel
-
Drikke- og matstasjoner
Sted Km fra start Servering Start Påfylling av Maxim sportsdrikk og vann Elgåsen 16 Maxim sportsdrikk, vann, Coca Cola, bananer, lefse samt påfylling av vannflasker Mål 41 Vann, banan, Maxim sportsdrikke, Maarud Potetgull® og pølser fra Gilde Matstasjonene organisert slik; banan, lefse, Maxim sportsdrikk og vann serveres i nevnte rekkefølge. Påfylling av vann på egne flasker skjer på siste bord i rekken (selvbetjening).
Hvis du er avhengig av spesiell type mat (glutenfritt og lignende) så anbefaler vi at du tar med egen matpakke.
Vær en miljøvenn; benytt søppelstativene ved matstasjonene og droppsonene!
-
Starttider og klasser
HalvBirken sykkel har seedet puljestart med egenseeding.
Du velger pulje ved påmelding. Valgt pulje kan endres på Min Side dersom det er ledige plasser fram til 26.august.
Merk: Det er begrenset antall plasser pr. pulje og første mann til mølla gjelder.
NB: Pulje 1 starter på startskudd, de resterende puljene har mattestart. Pulje 1 er reservert de raskeste rytterne i aldersklasser - deltakere i klassen Uten Tidtaking kan ikke starte i pulje 1.
Alle puljer og estimerte sluttider er foreløpige. Endelige starttider for hver enkelt deltaker blir oppgitt på startkortet som kan lastes ned fra Min Side / Birken Appen ca 1-2 uker før rittet.
Foreløpige puljer og starttider- kl. 14.00: Pulje 1, under 1.30
- kl. 14.05: Pulje 2, 01.31-01.45
- kl. 14.10: Pulje 3, 01.46-01.50
- kl. 14.15: Pulje 4, 01.51-2.00
- kl. 14.20: Pulje 5, 02.01-02.15
- kl. 14.25: Pulje 6, over 2.15 og FH
Det vil kjøre en ATV foran de første rytterne frem til Elgåsen.
Vær oppmerksom på at veien er åpen for annen trafikk og trafikkreglene må følges.
Klasser
HalvBirken sykkel har aldersklasser for både kvinner og menn, FH kvinner og menn, UH kvinner og menn, Uten tid og EL-sykkel uten tid.
Merk: For å starte i FH klasse må du ha klassifiseringsbevis fra Norges handicap forbund.
Aldersklasser
har følgende inndeling: K/M 17-19 år, K/M 20-29 år, K/M 30-39 år osv. Nedre aldersgrense alle klasser er 17 år. Alder pr 31.12.2021.
Uten tid og EL-sykkel Uten tid
I klassene Uten tid og EL-sykkel Uten tid vil ikke tiden vises, hverken på resultatlister eller livetracker. Resultatlisten vil vise deltakerne som har fullført i alfabetisk rekkefølge. Deltakere i EL-sykkel Uten tid starter i siste pulje. -
Premiering
- Alle som fullfører får deltakerpin og diplom. Deltakerpin deles ut ved målgang og tiddiplomer deles ut i Håkons Hall.
- Tiddiplomen viser mellomtider, sluttid og gjennomsnittshastighet mellom hver mellomtid.
- For de tre beste i hver klasse er det premieseremoni etter målgang. Premier, diplom og pin ettersendes ikke.
-
Bagasje
Bagasjeinnlevering
Bagasje innleveres enten ved start på Pellestova eller ved Håkons Hall før avreise til Pellestova.Bagasjeutlevering
Bagasjen utleveres ved etter målgang nord for Kristins Hall.Bagasjehåndtering
Ved dårlig vær deles det ut plastsekk til bagasjen ved startnummerutdelingen. Vi anbefaler deg å benytte plastsekken, da unngår du våt bagasje.Merkelapper for bagasje blir utlevert i startnummerposen. Deltakerne er selv ansvarlig for merking og innlevering av bagasje.
- Bagasjetransport er inkludert i startkontingenten.
- All transport av bagasje skjer på eget ansvar.
-
Buss og parkering
Buss til start
Det går buss kl. 12.15 fra Sigrid Undsets veg nedenfor Kristins Hall til start ved Pellestova. Bussbillett koster kr. 50,- og må bestilles på forhånd på Min Side.Transport av sykler
Sykler transporteres på egne lastebiler som kjører sammen med bussen til start.
Transport av sykler skjer på eget ansvar.Parkering
Det er parkering i området nordøst for Håkons Hall og på Randgaardsjordet. Følg skilting og anvisning fra vakter. Parkeringsbillett koster kr 75,- .
Billett kan kjøpes på web i forkant i august eller ved parkering.- Kjøp parkeringsbillett
- Du kan også betale parkering via Vipps - vippsnummer 14453
-
Sperretider
Foreløpig informasjon 2021
Sperretid på Elgåsen er kl. 18.30
UltraBirken sykkel 110 km
-
Løype
Årets UltraBirken- det beste av det beste
Jubileumstraseen er en slags ”greatest hits” fra UltraBirkens suksessrike historie. Årets løype vil være noe kortere enn tidligere - ca 100 km med en forventet vinnertid på ca 4.45 t.Sperretid på Storåsen er 18.00. Stifinner Bjørn Ballangrud anslår fordelingen i terrengen med : 58% sti, 41,8% grus og 2 promille asfalt
-
Drikke- og matstasjoner
Sted Km fra start Servering Start Pellestova Påfylling av Maxim sportsdrikk og vann Nevelåsen 22 Maxim sportsdrikk, vann, banan, lefse og påfylling av vannflasker Sjøsæterkrysset 40/50 Maxim sportsdrikk, vann, banan, brødskive med pålegg, lefse og påfylling av vannflasker Snultra 62 Maxim sportsdrikk, vann, bananer, lefse, Birkebeinerskinke, brødskive med pålegg og påfylling av vannflasker Elgåsen 70 Maxim sportsdrikk, vann, banan, lefse og påfylling av vannflasker Mesnasaga 89 Maxim sportsdrikk, vann og påfylling av vannflasker Mål 100 Maxim sportsdrikk, vann, Vørterøl og pølser fra Gilde Påfylling av vann på egne flasker skjer på siste bord i rekken (selvbetjening).
Vær en miljøvenn; benytt søppelstativene ved matstasjonene og droppsonene!
-
Starttider, klasser og seeding
UltraBirken sykkel har seedet puljestart og dynamisk seeding.
Foreløpig seedingritt til UltraBirken sykkel 2021- UltraBirken sykkel 2018 og 2019.
- Å i Heiane 75 km, 09.05.20
- Terrengsykkelrittet 2 runder, 23.05.20 - Avlyst
- Furusjøen Rund Pathfinder, 11.07.20
- Offroad Finnmark 150,300 og 700 km. 25.07-01.08.20
- Offroad Valdres 85 og 150 km, 08.08.20
I tillegg gjelder også seedingrittene for Birkebeinerrittet 2021. Se oversikt over foreløpige seedingritt for Birkebeinerrittet 2021.
Det er foreløpig satt opp 7 seedede puljer i UltraBirken 2020
Menn kvalifisert til eliteklasse gruppe A i Birkebeinerrittet starter i pulje 1. Øvrige menn seedes på tid.
Kvinner kvalifisert til eliteklasse gruppe A i Birkebeinerrittet starter i pulje 3. Øvrige kvinner seedes på tid.
Endelig tildelt startfelt/gruppe vises på startkort og på startnummeret ca. 1-2 uker før rittet.
Foreløpige starttider- kl. 08.30: Pulje 1 - startskudd
- kl. 08.40: Pulje 2 - mattestart
- kl. 08.50: Pulje 3 - mattestart menn, startskudd kvinner
- kl. 09.00: Pulje 4 - mattestart
- kl. 09.10: Pulje 5 - mattestart
- kl. 09.20: Pulje 6 - mattestart
- kl. 09.30: Pulje 7 - mattestart
Pulje 1 for menn, samt kvinner i pulje 3 starter på startskudd mens resterende puljer har mattestart.
Ved mattestart begynner tiden å løpe når du passerer matta.
Det betyr: ikke stress med å komme ut fra start, da blir det bedre flyt og du har god tid til neste start som er om 10 min.Klasser
Det er 10-års klasseinndeling i UltraBirken sykkel både for kvinner og menn.
K/M 17-19, 20-29, 30-39, 40-49, 50-59, 60-69, 70-79
Starte i samme pulje ?
Hvis flere ønsker å starte sammen kan vi tilby felles start i puljen til den deltakeren med dårligst seeding. Send epost til seeding@birkebeiner.no med navn og Birken ID på de som ønsker å starte sammen.
Alder regnes pr 31.12.21. -
Buss og parkering
Buss til start
Det går buss kl. 07.00 fra rundkjøring mellom Kristin- og Håkons Hall til start ved Pellestova. Bussbillett koster kr. 50,- og må bestilles på forhånd via Min SideDet er begrensede parkeringsmuligheter ved start, vi oppfordrer alle til å ta buss fra Håkons Hall til start.
Transport av sykler
Sykler transporteres på egne lastebiler som kjører sammen med bussen til start.
Transport av sykler skjer på eget ansvar.Returbuss fra Håkons Hall til Pellestova: kl 19.00
Parkering
Det er parkering i området nordøst for Håkons Hall og på Randgaardsjordet. Følg skilting og anvisning fra vakter. Parkeringsbillett koster kr 75,- og kjøpes på web i forkant i august eller ved ankomst.- Kjøp parkeringsbillett
- Du kan også betale parkering via Vipps - vippsnummer 14453
-
Regler innhold i sekk
Spesielle regler til innhold i sekk for UltraBirken sykkel
Alle deltakere må bære sekk under hele rittet. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at deltakerne bringer med seg følgende ekstra utstyr på turen:- Vind-/regntett jakke med lange ermer
- Vind-/regntett bukse med lange bein
- Votter/hansker med lange fingre
- Hodebekledning (lue/buff)
- Langt undertøy (trøye og bukse)
- Tørre sokker
- Mat
- Verktøy
- Slange(r)
- Pumpe
- Lappesaker og noen reservedeler
- Førstehjelpsutstyr (minimum enkeltmannspakke)
- Mobiltelefon
Deltakere som mangler viktig innhold eller som ikke bærer sekk vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert.
Det anbefales å bruke klær med sterke farger som synes godt i terrenget. Dette i tilfelle ulykker.
Det er ikke krav til vekt på sekken.
Se også øvrige rittregler -
Premiering
- Alle som fullfører får deltakerpin, mellomtidsdiplom og T-skjorter. Deltakerpin deles ut ved målgang. Mellomtidsdiplom og T-skjorte deles ut i Håkons Hall.
- Tiddiplom viser mellomtider, sluttid og gjennomsnittshastighet
- De tre beste i hver klasse mottar premie fra scenen i Håkons Hall
- Premier og diplomer ettersendes ikke
-
Bagasje
Bagasjeinnlevering
Bagasjetransport / oppbevaring er inkludert i startkontingenten.
Bagasje innleveres enten ved start eller ved Håkons Hall.Bagasjeutlevering
Bagasjen utleveres etter målgang fra bagasjeutlevering nord for Kristins Hall.Bagasjehåndtering
Ved dårlig vær deles det ut plastsekk til bagasjen ved startnummerutdelingen. Vi anbefaler deg å benytte plastsekken, da unngår du våt bagasje.Merkelapper for bagasje blir utlevert i startnummerposen. Deltakerne er selv ansvarlig for merking og innlevering av bagasje.
- Bagasjetransport er inkludert i startkontingenten.
- All transport av bagasje skjer på eget ansvar.
-
Sperretider/brutte løpere
Sperretider
Det er sperretid på Storåsen kl 18.00Sanitet/alarmnummer/brutte
- Alarmtelefon 91 10 87 07
- Brutte løpere 90 55 90 03
Brutte ryttere
Ryttere som bryter MÅ ringe eller sende sms til telefonnummer 90 55 90 03. Dette er viktig slik at det ikke settes i gang søk etter ryttere som ikke kommer i mål og heller ikke har meldt fra at de har brutt. For bistand kontakt MC-patrulje, "brutte deltakertransport", matstasjon eller annet vaktmannskap.Det anbefales at rytterne selv tar seg frem til nærmeste matstasjon/servicestasjon for raskest mulig transport til mål.
Det kommer mannskaper som fungerer som løypesop etter siste løper. Har du store problemer og/eller har skadet deg så du ikke kommer deg videre er det viktig at du melder fra til alarmnummer 91 10 87 07. Har du ikke mobildekning må du holde deg i umiddelbar nærhet til løypa slik at du kan gjøre deg til kjenne når løypesopmannskapene passerer. Dette er ekstra viktig om du står fast på terrengpartiene.
Arrangør tar ansvar for sykler for deltakere som transporteres til sykehus. Sykler
merkes med gul lapp og kan hentes ved bagasjeutleveringen i mål. Disse syklene
leveres bare ut til personer som kan legitimere seg. Bagasjeutleveringen stenger kl. 20.30 lørdagUavhentede sykler utleveres i Håkons Hall frem til kl. 21.00 lørdag og søndag kl. 10.00 – 15.00
UngdomsBirken sykkel 7,5/9,5 km
-
Løype
Det kan bli endringer på løypa i 2021
2019: Løypa har start og mål ved Håkons Hall, Lillehammer
Løypelengde
Lengden på løypa for klassene 12-14 år er 7,5 km. Lengden på løypa for 15-16 årsklassen er 9,5 km.Gjennomsykling
Vi anbefaler at du ikke tester løypa på lørdag, det vil være målgang ved Håkons Hall hele dagen. I tillegg vil UltraBirken gå i samme trasè fra kl. 13.00.Løypebeskrivelse
Starten foregår i Sigrid Undsets veg nedenfor Håkons Hall (nytt i 2019). Videre går traseen på asfalt frem til Fossveien hvor du kjører opp til fiskesetteanlegget på fast grusdekke.Etter fiskesetteanlegget sykler du på sti opp til brua over Åveita. Stien går i terrenget og er stedvis bratt. Ved Åveita svinger du sørover og sykler i lysløypa til du kommer til Ringsvegutua.
Frem til drikkestasjonen på husmannsplassen Nysveen etter ca 3 km, går traseen i Ringsvegutua. Det er jevn stigning på god grusveg opp til løypas høyeste punkt, Nysveen. Etter Nysveen kommer du inn i nedfartsløypa. Herfra og ned til lysløypa sykler du i traseens mest utfordrende parti.
Det vil være sykkelservice etter ca 4,5 km
Du følger lysløypa frem til brua over Åveita. Etter brua svinger traseen opp i den øvre delen av lysløypa. Denne delen av lysløypa består av både fast grus og noen partier med stein og bløte partier. Etter en runde i denne delen av lysløypa, følger du lysløypa frem til Kleivbakken. Her skiller klassene retning.
-
Drikke- og matstasjoner
Det er drikkestasjon på Nysveen etter 3 km.
Her serveres det Maxim sportsdrikk og vann.
I mål serveres det vann, saft, banan og pølser fra Gilde.Det vil være sykkelservice etter ca 4,5 km
-
Starttider og klasser
Foreløpige starttider 2021
Alder regnes pr 31.12.2021
I tillegg til aldersklasser K/M 12-16 år er det klasser for
funksjonshemmede K/M 12-16 år. Deltakere i disse klassene bes ta kontakt på info@birkebeiner.no for å avklare om de ønsker å starte sammen med sin aldersklasse eller til slutt bakerst i klassen Jenter 12 år.Start Klasse Maks antall i P1 10.00 M16 20 10.10 M15 40 10.20 K16 10 10.30 K15 15 10.50 M14 40 11.00 M13 40 11.10 K14 15 11.20 K13 10 11.30 M12 40 11.40 K12 10 -
Startordning og kvalifisering
Påmeldingsfrist for kvalifisering til pulje 1
For å få mulighet til kvalifisering og start i pulje 1 må deltakeren være påmeldt senest 13. august 2021. Alle som melder seg på etter denne dato må starte i pulje 2 uansett resultater. Deltakere som er kvalifisert til pulje 1 og påmeldt senest 18.august blir flyttet til pulje 1 i løpet av uke 33. Startkort vil være tilgjengelig på Min Side i slutten av uke 33.Masterstart
På UngdomsBirken sykkel er det masterstart - da unngår vi uhell og trengsel før feltet har strukket seg ut. Tida begynner å løpe når MC i front starter å kjøre.
Organisering av starten
Syklistene stiller seg opp på vanlig måte til start i angitt pulje og klasse.
Speaker informerer deltagerne i startfeltet
ATV/MC kjører foran i rolig tempo. Dommer påser at alle er med og at det ikke er noen uhell i starten. Tiden starter å løpe når ATV/MC starter å kjøre.
Når kortesjen svinger av fra Sigrid Undsetsvei og inn Fossvegen, svinger ATV/MC raskt inn til høyre på P-plass .
Startfeltet deles inn i 2 puljer i hver klasse
Pulje 1 - for de mest aktive og erfarne deltakerne. Ca. 1/3 av de påmeldte pr 13. august.- Kvalifisering til pulje 1 foretas fra utvalgte ritt i NorgesCup terreng rundbane- og maraton 2021. Dette gjelder ritt som arrangerer aktive klasser for M/K 11-12,13-14 og 15-16 som en del av NC-arrangmentet, og hvor løypa er en terrengteknisk løype lik eller tilsvarende den de voksne sykler.
- Kvalifisering beregnes ut fra UngdomsBirken sykkel sine aldersklasser. Dvs i 13-14-års klassen vil 13-åringene kvalifiseres til 13-års klassen i UngdomsBirken sykkel, og 14-åringene til 14-års klassen. Resultatlisten fra NC vil altså splittes pr. alderstrinn.
- Ca 1/3 beste i de ulike aldersklassene på resultatlista fra de utvalgte kvalifiseringsritt er kvalifisert til pulje 1. Deltakere som er kvalifisert til pulje 1 ut fra kvalifiseringsritt vil se det på egne lister i tabellen fortløpende ettersom rittene blir avholdt.
- Etter påmeldingsfristen 18.august fylles pulje 1 opp utfra resultatlisten fra UngdomsBirken sykkel 2019.
- For klasse J/G 12 og 13 år gjelder kun kvalifisering fra kvalifiseringsrittene i og med at de ikke har resultater fra UngdomsBirken sykkel 2019.
Inndeling av startfelt
Startfeltet i hver klasse deles inn i to puljer og merkes med pulje 1 og pulje 2. Startnummer i pulje 1 merkes med rødt og startnummer i pulje 2 merkes med grønt.
Når deltakeren går inn i startfeltet må sykkelen være med. Det er ikke mulig å sette ifra seg sykkelen for så å gå ut igjen av startfeltet.
Startfeltet til G16 åpner ca 10 minutter før starten går. Øvrige startfelt åpner umiddelbart etter at foregående start har gått.
Foreløpig oversikt Kvalifiseringsritt 2021:Dato Ritt Sted 28.april NC2 Fiskum - Rundbane XCO Fiskum 5.mai NC5 Rye - Rundbane XCO Oslo 2.juni NC7 Lillehammer - Rundbane XCO Lillehammer 22.juni NM/UM - Rundbane XCO Son 15.juni Ungdommens Nordsjøritt 30km - XCM Bryne 6.juli Furusjøen Rundt Ungdom 12/32km - XCM Kvam -
Rittregler UngdomsBirken sykkel
UngdomsBirken sykkel blir arrangert etter NCF's regler og Birken's rittregler.
- Deltakerne er pliktig til å ha synlig startnummer som festes på styret.
- Godkjent hjelm er påbudt.
- Det ikke tillatt til å bruke øreplugger med musikk eller kommunikasjon på øret av sikkerhetsmessige årsaker.
- Det er ikke tillatt å starte i en annen person sitt navn.
Nytt utstyrreglement for 2019 sesongen
Merk nytt utstyrsreglement MTB for aldersbestemte klasser 10-16 år fra NCF for 2019 sesongen. Se utfyllende info fra NCF.Ryggsekk/bekledning
Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 1,5 kg under hele rittet.
Sekken skal inneholde mat, drikke, sykkelverktøy, slange og lappesaker.Deltakere som ikke følger rittreglene kan bli diskvalifisert.
-
Premiering
- Alle deltakere som fullfører får deltakerpin, tiddiplom og premie.
- De tre beste i klasse i UngdomsBirken sykkel og Ungdomstrippelen får premier og diplomer fra pallen i Håkons Hall.
- Øvrig premie- og diplomutdeling skjer fra egne premiebord i Håkons Hall på rittdagen. Premier og merker ettersendes ikke.
-
Bagasje
Det er ingen bagasjeinnlevering under UngdomsBirken sykkel i og med at start og mål er på samme sted ved Håkons Hall.
Vi anbefaler at du har evt. ekstra klær i sekken.Les rittreglene nøye
-
Sykkelparkering
Det er sykkelparkering for UngdomsBirken ved Håkons Hall. Sykkelparkeringen stenger kl. 15.00.
BarneBirken sykkel
-
Påmelding BarneBirken sykkel
Online påmelding er åpen fram til og med onsdag før arrangement
Etteranmelding (kontant,kort og Vipps) er også mulig på arrangementsdagen. Vi oppfordrer alle til å melde seg på web i forkant. Startkontingent kr. 100,-
Rena
Fredag 28. august
kl. 10.00 -15.00 i Åmot kulturhus
kl 16.00 til 15 min før start i Rena Park.
Lillehammer, Håkons Hall (inne):
Fredag 28. august kl. 10.00 - 22.00
Lørdag 29. august kl. 10.00 - startStartkontingent
NOK 125,- -
Løype
Rena
Start og mål er i Rena sentrum v/startslusen til BirkebeinerrittetLøypekart deles ut ved startnummerutdelingen.
Lillehammer
Det er rundløype med start og mål ved Håkons Hall.Løypekart deles ut ved startnummerutdelingen.
Det er ulik lengde på løypa avhengig av alder.
-
Drikke- og matstasjoner
Det er mat- og drikkestasjon i mål.
-
Starttider og klasser
Rena
Foreløpige starttider fredag 28.august- kl. 18.00, 750m: Jenter og gutter 0-6 år
- kl. 18.30, 1.5 km: Jenter og gutter 7-9 år
- kl. 18.45, 3.0 km: Jenter og gutter 10-11 år
Lillehammer
Foreløpige starttider lørdag 29.august- kl. 13.00, 3.0 km: Gutter 10-11 år
- kl. 13.10, 3.0 km: Jenter 10-11 år
- kl. 13.20, 1.5 km: Gutter 7-9 år
- kl. 13.30, 1.5 km: Jenter 7-9 år
- kl. 13.40, 750 m: Jenter og gutter 5-6 år
- kl. 13.50, 750 m: Jenter og gutter 0-4 år
Alder regnes pr 31.12.20