Nyheter

Amedia sender Birkebeinerrittet

Publikum

Tekst: Amedia, Østlendingen og Birken. Foto: Geir Olsen/Birken

Amedia sender Birkebeinerrittet
Birkebeinerrittet er landets største sykkelritt. Nå kan du se folkefesten direkte hos 72 lokalaviser og Nettavisen.

Birken AS som besitter rettighetene til Birkebeinerrittet, har inngått et samarbeid med Amedia som gir konsernet eksklusive rettigheter til å sende årets Birkebeinerritt direkte.

Det betyr at du 31. august kan se folkefesten fra Rena til Lillehammer direkte hos Nettavisen og 72 andre lokalaviser rundt om i det norske land.

– Birkebeinerrittet er et av de mest prestisjefylte sykkelarrangementene i Norge, og vi er både stolte og glade når vi får muligheten til å vise det for våre abonnenter.

Rittet har bred deltakelse fra hele landet. Erfaringsmessig er det stor interesse for slikt innhold i våre aviser. Det er den viktigste grunnen til at vi inngikk avtalen om å sende rittet, sier Helge Birkelund som er direktør for sportsutvikling i Amedia.

- Vi legger i år mer ressurser, både teknisk og redaksjonelt, i produksjonen av Birken-TV, og er veldig fornøyd med at Amedia ønsker å være distributør. Under sendingen vil seerne via en egen live-tracker også kunne følge de deltakerne de ønsker når Norges største terrengritt går av stabelen, sier daglig leder i Birken Eirik Torbjørnsen.

Amedia - landets største på direktesendt sport
Amedia er allerede landets største formidler av direktesendt sport. Hittil i år har konsernets aviser blant annet vist samtlige kamper i Toppserien og Postnordligaen i fotball, en rekke friidrettsarrangementer, inkludert Holmenkollstafetten og Norway Cup med 800 kamper. Tidligere i sommer sendte Amedias aviser Norgesmesterskapet i både temporitt og gateløp.

Studiosending fra Rena
Sendingen fra Birkebeinerrittet kommer til å vare hele dagen, fra første rytter starter på Rena 08.00 til eliteklassen for menn er i mål, nærmere ti timer senere.

Østlendingen kommer til å ha studiosending fra starten på Rena fra første rytter krysser startstreken.

– Der skal vi ut å snakke med masse Birkebeinere som skal ta turen over fjellet og prøve å finne de gode historiene. For oss er det bredden i arrangementet som er det absolutt viktigste, sier Tor Bergebakken, som er prosjektleder for video i Østlendingen.

I sendingen kommer man i tillegg tett på rytterne oppe på fjellet via droner, kameraer på følgemotorsykler og stasjonære kameraer.

Etter at Østlendingen er ferdig med sin studiosending fra startområdet kommer arenaprodusenten til å ta over fra målområdet utenfor Håkons Hall på Lillehammer med speakertjeneste og utegående reportere som tar tempen på de som har fullført de 86 kilometerne.

Breddeidrett i vinden
– Produksjonsmessig er dette en av de største tingene vi har vært med på. Det er et stort puslespill hvor vi er en viktig brikke da vi skal ta pulsen på rytterne før start, noe som ikke er gjort tidligere. Sammen med kompetente folk som har gjort dette i mange år, og som vet hva de driver med, kommer dette til å bli veldig spennende, sier Bergebakken, som legger vekt på at breddearrangementer er veldig i vinden når det kommer til streaming.

– Birken har hatt Birken-TV tidligere. På denne måten prøver vi å treffe enda bredere. Dette er midt i blinken for Amedia sin satsing på mosjonsidrett. Vi er hele tiden på utkikk etter å utvide vår horisont. Birkebeinerrittet er en folkefest som treffer veldig bredt, sier Bergebakken.

Birkebeinerrittet er 86 kilometer langt og går over fjellet fra Rena til Lillehammer og samler både elitedeltakere, mosjonister og turryttere. I 2018 samlet rittet 10.000 deltakere

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen