Nyheter

Her er årets Ultratrasè

fint vann og sol
Tekst: Aksel Selmer, Foto: Bjørn Ballangrud

Gled deg til årets Ultratrasè i vakre Øyerfjellet!
Løypa blir på ca 112 km med en forventet vinnertid på ca 5.15-15.30.. Stifinner Bjørn Ballangrud anslår fordelingen i terrenget med: 44% grus, 4% asfalt og 52% deilig sti.

Løypebeskrivelse

Du starter på Pellestova og jager i flokk i retning Ilsætra, Hafjell og Nysætra, før du i litt for høyt tempo forserer bakkene opp gjennom Hafjellanlegget til Hafjelltoppen.

Iveren etter å komme raskt opp har gjort deg grundig andpusten. Men plutselig, etter noen hundre meter seriøs risting, er du ved Pellestova igjen, og kan vinke til kjente, før du suser over veien og inn på stien mot Malmtjønn; nå er du i farta! Så drar det seg til igjen i kneikene opp mot Reinsfjell, og med syre i låra inntar du flatene på toppen. Herlig, her er det fart og flyt og nedover er det en fest. Du er på Indre Reina før du vet av ordet av det, og da tar du like godt stien over til Ytre Reina og holder farten vedlike på grusen, helt til du tar av for å jage videre på de raske stiene bort til Sjerkeltjern. Høyre der og på sti i retning Nordseter, men så opp venstre på ryggen som tar deg til Lunkefjell. Her har du noen sekunder til å nyte utsikten, før du hoier ned bakken og tar farten med deg i retning Sjerkeltjern igjen. Der tar du til høyre og krongler deg på stiene over mot Nysætra. Grus mot Melsjøhøgda, og derfra til Snultra på rytmiske og meget dansbare stier.

Tenk at et ultraritt kan være så morsomt! Ferden tar deg videre over Svartåsen, over en beryktet stein og så i retning Kriksfjell og toppunktet der. Se så flott utsikt! Fra turen over mot Hitfjell vil du nok, bortsett fra de solide kloppene,  best huske den lange, seige motbakkestien; du tror du er oppe, og så er du det slett ikke likevel.

Nedfarten til Hita sæter derimot, den er for historiebøkene; du vil bare snu sykkelen, komme deg opp igjen for å ta den en gang til, og en gang til. Men det kan du ikke, for du skal til Lienden og derfra på stiene opp til Sjøsæterfjellet. Møre muskler får litt hvile ned til Lie-Hornsjøvegen, og så følger du grusen et godt stykke mot Hornsjø. Du får et stykke på sti igjen før Hornsjø. Fra hotellet tar du ned bakken og inn på den underholdende stien i retning Hynna, men brekker bratt oppover til høyre i stikrysset, innover flatene og mot toppen av Rosinbakkene. Nå er du grusbirkebeiner forbi Elgåsen og helt til du får beskjed om å ta til venstre. Nemlig, du må følg med!

Traseen går inn mot Gjestbodsåsen, og så på grusveien som blir raskere og raskere, helt til Kopnagelen, der Snørvillen lokker deg til seg med sine ivrige og kjælne stier. Over Mostefjell og Sollifjell, vær oppmerksom på en tøff og utfordrende nedkjøring her. Mens snørr og sikkel dingler fra haka, du er alvorlig sliten nå, tar du en runde på Rømåsen, langs kanten av Natrudstilen og ned til bunnen av alpinanelegget på sti og skiløyper. Du følger veien helt frem til Sjusjøvegen, som du følger en lite stykke oppover.

Ved Tyria blir det folksomt; du tar inn på ordinær Birkentrasé og følger den i marsjtakt til foten av Sjøsæterlia, der du brekker av til venstre og ned mot Myggbukta og Mesnasaga. Nå jager du på grusen i god fart ned til Vårsetervegen, du kjenner teften av mål, og tar elegant høyre og så venstre igjen og inn på skiløypa som leder deg over i ellevill fart langs nedfartsløypene mot Maihaugen og Nybu. Der følger du lysløypa gjennom det lune boligfeltet og inn mot Håkons Hall og det etterlengtede målseilet.

Du greide det i år også, tøff som du er. Møkkete, mør, sliten og ikke minst; lykkelig.

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen