Birken ønsker EL-sykkelen velkommen!
Foto og tekst: Birken
Daglig leder Eirik Torbjørnsen og sportssjef Sølvi Amundsen Aas ønsker EL-sykkelen velkommen til Birken.
Har du EL-sykkel og ønsker å sykle Birken? I år kan du stille på startstreken med EL-sykkel i både HalvBirken 41 km med start på Pellestova og i Birkebeinerrittet 86 km fra Rena til Lillehammer.
Hvorfor EL-sykler i Birken?
El-sykler er blitt vanlig og populært i alle aldersgrupper og vi ser at flere og flere kommer seg ut på tur og får fine opplevelser med sin EL-sykkel.
Vi ønsker at flest mulig skal få oppleve sykkelglede og ta del i Birken sykkelfestival lørdag 31. august.
Så til deg som gjerne vil være med på sykkelfesten, men føler at du ikke klarer det på vanlig sykkel; meld deg på i klassen EL-sykkel og opplev den fine turen over fjellet oppfordrer Eirik Torbjørnsen, daglig leder i Birken. - Det er også folkehelse og naturopplevelse i en EL-sykkel!
Verdt å merke seg
- I klassen EL-sykkel er det ikke konkurranse og tiden vil ikke vises på resultatlister eller Live-tracker. Resultatlisten viser deltagerne som har fullført i alfabetisk rekkefølge og du får godkjent din Birkendeltagelse.
- Det er ingen ladeservice eller mulighet for å bytte batteri langs løypa. Du bør derfor sørge for å velge en sykkel som har tilstrekkelig rekkevidde, samt at du eventuelt kan ha med ekstra batteri i sekken. Se beregning av rekkevidde og kapasitet.
- Merk at gåpartiet i Djuposet etter 20 km, er ca 500 m, bratt og med løse steiner. Her er det tungt å trille sykkelen, du bør derfor ha en sykkel med walk-assist funksjon. Merk også øvrige terrengpartier i løypa. Det kan derfor være en fordel å velge EL-sykkel med sentermotor, dette gir bedre stabilitet og kjøreegenskaper.
Sportssjef Sølvi Amundsen Aas forteller at det eneste kravet Birken som arrangør stiller til El-sykkelen, er at den er innenfor Vegtrafikklovens begrensning med max fart 25 km/t og max motorkraft på 250 W.
- Ellers så bør du teste ut EL-sykkelen din litt på forhånd og bli kjent med rekkevidde på ulike innstillinger på sykkelen. - Vi ønsker oss glade syklister uten «rekkeviddeangst», avslutter Sølvi.