Tilbake

Birkebeinerrittet er verdens største terrengsykkelritt over fjellet. Løypa er 84 km med start i Rena sentrum og målgang ved Håkons Hall på Lillehammer.

I 2023 forkortes løypa med 2 km, vi tar tilbake første del av den opprinnelige traseen fra -93 og -94 hvor du sykler via Vivelstadsvea ned til Åstadalen og opp igjen til gåpartiet i Djuposet. De krevende steinpartiene fra Svartåfloen ned til Djuposet erstattes med fin grusvei.

Løypebeskrivelse

Rena- Vivelstadsvea 0-11 km
Start er i Tollef Kildesgate i Rena sentrum. Løypa går nordover Koppangveien, under RV-3, opp Rogsveveien, inn i Kirkeberggt., videre sørover Løypeveien og inn Åsbygdveien. Åsbygdveien følges vestover til Vivelstadsvea. De første 10 km er på fast dekke, før det går over på grusvei. Etter ca 10 km går løypa over til fin og bred grusvei frem til Djuposet hvor du kommer inn på den gamle traseen.

Vivelstadsvea – Bringbu 11-26 km
Du sykler på fin, bred grusvei fra Vivelstadsvea og ned til Åstadalen. Her er det ca 3 km med flatt og nedoverbakker.  Etter utforkjøringene er det et langt slakt grusveiparti langs Åstaelva til Åstvollen (15,8 km) hvor det er en drikkepost med rent vann. Etter Åstvollen er det ca 2 km med stigning før du når Djuposet og du møter gammel trasè. (ca 20 km). Etter skogpartiet/gåpartiet går løypa på skogs/grusvei ca 4 km til matstasjon på Bringbusætra. Før matstasjon er det bratt bakke ned til skarp høyresving på bru.

Bringbu – Kvarstad 26-44 km
Løypa går på skogs- og grusvei. Her passerer du elva Kråleråa via ei bru. Deretter er det litt stigning opp til Persbu – hvor det alltid er liv og røre. Etter hyttefeltet vil det være 2 km i naturskjønne omgivelser på kjerrevei opp til Nysetra før du sykler på gammel trasè opp mot Øyungen (785 moh). Løypa fortsetter slakt, men raskt nedover til matstasjon på Kvarstad (670 moh).

Kvarstad – Storåsen 44-63 km
Fra Kvarstad stiger løypa på fin grusvei opp Kvarstadsæterlia til Grunnbekken og videre til Storstilen. Etter setergrenda og over brua i bunnen av bakken starter de berømte Rosinbakkene. Her er det sterk stigning i ca 1,4 km. Løypa går videre på grusvei i småkupert terreng forbi Aksjøen (860 moh) og opp til matstasjon på Elgåsen (900 moh). Dette partiet har noen tunge motbakker og løypa går fortsatt i småkupert terreng opp til løypas høyeste punkt på Storåsen/Sjusjøen (955 moh).

Storåsen – Håkons Hall, Lillehammer 63-84 km
Etter passering Storåsen svinger løypa til venstre ved Sjusjøen langrennsarena. Herfra følger løypa Birkebeinerrennets trasè gjennom undergangen. Den er gruset opp til kjerreveistandard. Løypa går over myr og slakt nedover til den krysser Nordseter/Sjusjøvegen i ny undergang før du kommer til Nybu. Herfra vil det være en km hvor hastigheten kan bli høy. Følg anvisning fra løypevakter og vis hensyn til medsyklister.

Videre går løypa inn Svartbekkvegen og du sykler ca 700 meter før du kommer inn på gammel trasè.

Etter ca 3 km går løypa bratt ned mot skarp sving (180 grader) til høyre ved Avskåkålia og ut på Sjøsetervegen. Sjøsetervegen inn mot skistadion er i dårlig forfatning med stygge hull og vaskebrett. Vær obs hvis du ligger i felt.

Løypa er lagt utenom parkeringsplassen og følger lysløypa fra skistadionen til der hvor lysløypa kommer inn på VIP-vegen. Denne strekningen er småkupert, ca 1,2 km.

Du sykler så ca 800 m på grus før du kommer inn på asfalten hvor det går bratt ned bakkene med skarpe svinger til avkjøringen til toppen av Ballettbakken. Løypa ned ballettbakken er lang og bratt med grusdekke. Ønsker du å gå av sykkelen, hold helt til høyre. Du sykler videre rundt hoppanlegget og ned sti i Gamle Nordseterveg til målgang ved Håkons Hall (290 moh). 84 km er tilbakelagt og du har gjennomført Birkebeinerrittet.

Gratulerer!

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen